Wat trekt allochtonen en kansarmen aan om een folder of brochure te lezen? Aan de hand van o.a. deze vraag heeft het communicatiecentrum Verbal Vision de online enquête 'Stem in kleur' gelanceerd. Met de enquête wil de organisatie nagaan welke beelden en woorden het multiculturele publiek in Vlaanderen aanspreekt.
Doelgerichter werken
Van 23 februari tot midden mei staat de enquête op de website van Verbal Vision. Aan de hand van de resultaten wil het communicatiecentrum doelgerichter naar bepaalde groepen communiceren. “Suikerziekte blijkt bij Turkse mannen meer voor te komen. Het zou van de overheid verkeerd zijn om een campagne te voeren voor gezond eten bij de doorsnee bevolking, terwijl het interessanter is om doelgerichter naar de Turkse mannen te communiceren”, vertelt Ingrid Tiggelovend, coördinator bij Verbal Vision. “Om deze mensen te bereiken moeten we weten wat hun taalvoorkeur is, welke beelden hun aandacht trekken en of wij foto’s van leeftijd- en landsgenoten in folders en brochures moeten opnemen. Vragen die wij met behulp van de enquête hopen op te lossen.”
Minimum 1000
De initiatiefnemers willen de kaap van duizend deelnemers passeren. Om dit streefcijfer te bereiken heeft Verbal Vision een aantal reclamecapagnes uitgekiend. “We gaan in verschillende stappen de culturele diversiteit in Vlaanderen aanspreken om de enquête in te vullen. Bekendmaken in de media, promoten op communitywebsites en uitdelen van flyers in internetcafés zijn slechts enkele voorbeelden. Verder willen wij de enquête ook schriftelijk laten invullen, zoals op 8 maart, de Internationale Vrouwendag”, vertelt Tiggelovend. “Het is natuurlijk niet de bedoeling dat alleen mensen van een andere etnische achtergrond ‘Stem in kleur’ invullen. Iedereen mag de enquête invullen. Zo kunnen wij de verschillen en gelijkenissen tussen de mensen meten.”
Prettig
Deelnemers kunnen bij het invullen van de enquête verschillende prijzen winnen door de lievelingskleur van politicus Wouter van Bellingen en schrijfster Rachida Lamrabet te raden. Maar eerst moeten de deelnemers uit een aantal foto’s kiezen welke foto hen het meest aanspreekt, waarna ze enkele vragen over sociale thema’s moeten beantwoorden. “De enquête is gebruikersvriendelijk, prettig om in te vullen en duurt niet lang. Bovendien worden de persoonlijke gegevens van de deelnemers niet vrijgegeven”, zegt Tiggelovend. Behalve de digitale enquête worden ook diepte-interviews en focusgroepen georganiseerd. Het eindresultaat is de uitgave van een praktische gids en een leerpakket voor iedereen die gerichter wil communiceren naar een cultureel divers publiek.
Enquête in te vullen op: www.verbalvision.be
© 2009 – StampMedia – Haik Guevorkian