Sandra Vandevordt Fotografie
reacties (0)

Fatima El Herbouti uit St. Truiden is klinisch psycholoog. Op haar online platform Be In Flow treedt ze op als stress-, burn-out- en veerkrachtcoach voor millenials.

Een veerkrachtcoach voor millenials, is dat echt nodig? Volgens klinisch psychologe Fatima El Herbouti bestaat daar geen twijfel over. “Een millennial wil veel bereiken, is zeer gedreven en is met zoveel tegelijkertijd bezig. Een goede job hebben, een goede partner en ouder zijn, tijd hebben voor hobby’s en familie, maar ook voor me-time: milennials willen het allemaal en het liefst tegelijkertijd.”

Energiestoornis

Met haar online platform biedt Fatima El Herbouti sessies aan voor jonge professionals die kampen met stress, burn-outs, depressie, (faal)angst, onaangepast perfectionisme, weinig zelfvertrouwen en grenzen afbakenen. “In de praktijk lopen die problematieken vaak door elkaar,” zegt ze. “Young professionals die lijden onder hun onaangepast perfectionisme, kunnen ook verhoogde stresservaringen hebben omdat ze veel te lang onrealistische doelen vooropgesteld hebben. Het kan leiden tot chronische stress en oververmoeidheid, met burn-out tot gevolg. Mensen met een burn-out ervaren ook wel sombere gevoelens. Het verschil tussen een depressie en burn-out is dat je tijdens een burn-out wel het gevoel hebt dat je het wil, maar het gewoon niet kan. Het is een energiestoornis. Bij een depressie is het omgekeerd. Je kan het wel, maar je wil het niet.”

Herken je stress

Hoe ga je dan het best om met negatieve en chronische stress? El Herbouti: “Ik onderzoek samen met mijn cliënten hun stresstriggers en -responsen. Het is van belang om je bewust te zijn van je eigen stresssignalen. Met andere woorden: herken je stress. Elke persoon ervaart dat op een andere manier. Sta tegelijk ook stil bij wat je wél energie geeft en doe meer van dat. Het is belangrijk om niet te vergeten wat je blij maakt. Dat kan gaan over kleine zaken zoals genieten van een warm bad, een lekkere koffie of thee, een muziekinstrument spelen, enzovoort.”

Taboe

Er rust nog een groot taboe op dit onderwerp. De stap zetten om naar de psycholoog te gaan en je kwetsbaar op te stellen, is voor veel mensen nog te groot. Wie fysieke pijn ervaart gaat meteen naar een arts. Maar een gesprek met de psycholoog om met je innerlijke pijn om te gaan, meer inzicht in jezelf te verkrijgen en je tegenslagen te overwinnen, daar heerst nog wat weerstand over. Dat zou ook genormaliseerd mogen worden, zeker in bepaalde etnische groepen. Een groot deel van mijn klanten heeft migratieroots. Ze vertellen me dat ze lang hebben nagedacht voor ze een afspraak maakten.”

Volgens El Herbouti zorgt het terugbetalingssyteem ook voor een lacune in psychologisch hulp. “Het is niet voor iedereen even toegankelijk. Voor veel mensen vormt ook geld een groot probleem. Psychologische begeleiding is niet goedkoop. Met de tussenkomst van de mutualiteit wordt het ook niet echt bepaald goedkoper.”

“Maar als je dan toch beslist om te investeren in je mentale welzijn, durf jezelf kwetsbaar op te stellen,” zegt El Herbouti. “Dat vraagt moed en kracht. De Amerikaans onderzoekster Brené Brown verrichtte 15 jaar onderzoek naar de kracht van kwetsbaarheid. Daaruit bleek dat je meer bereikt wanneer je je kwetsbaar durft op te stellen.”

Constant bezig zijn

“Ik begeleid regelmatig jonge, ambitieuze mensen. Je doelen vooropstellen en er hard voor werken is iets positiefs. Maar het blijft belangrijk om prioriteiten te stellen en om genoeg te ontspannen of te ontladen, en niet alles tegelijk te willen”, vertelt El Herbouti. “Stilstaan, reflecteren over waar je mee je bezig bent en je afvragen of het jou energie en voldoening geeft, kan je een voorsprong opleveren. Weten wat je drijft in je leven is ook belangrijk’.

Volgens El Herbouti bereik je meer als je dichtbij jezelf staat en activiteiten doet die bij je passen. “Het geeft veerkracht aan je leven. Sommige cliënten geef ik als ‘huiswerk’ mee dat ze elke dag een halfuurtje niets moeten doen. Daar schrikken ze wel eens van, maar nadat ze dat hebben omarmd, zijn ze wel dankbaar voor het resultaat  Met niets doen bedoel ik trouwens ook echt niets doen. Het is niet de bedoeling dat je dan zit te scrollen op je sociale media, je mails leest, of zit te zappen op tv.”

Flow tips

Om af te sluiten deelt El Herbouti kort de flow formule waarmee  je aan de slag kunt om een betere balans te vinden in zowel je privé- als professioneel leven. 
 

  1. Focus op zelfzorg. Doe elke dag iets kleins voor jezelf, plan korte me-momentjes in van bijvoorbeeld 30 minuten per dag. Zelfzorg gaat verder dan eventjes tijd nemen voor jezelf. Ook aandacht voor gezonde voeding, slaap en elke dag bewegen zijn erg belangrijk.
     
  2. Luister naar je lichaam, gedachten en emoties. Laat je niet uit balans halen door je te vergelijken met anderen op sociale media. Durf je grenzen te stellen en eens ‘neen’ te zeggen. Schrijf je terugkerende negatieve gedachten neer en geef ze hierdoor een plek. Onthoud: gedachten zijn maar gedachten, geen feiten.
     
  3. Opportuniteiten: denk vanuit een groeimindset. Focus je op hoe je kan groeien en niet op wat niet goed gaat. Als er obstakels op je weg komen, sta er even bij stil en geef aandacht aan de mogelijkheden die er zijn in die uitdagende situatie.
     
  4. Waardeer jezelf, je naasten en sta elke dag stil bij de kleine dingen waar je dankbaar voor bent. Het is wetenschappelijk bewezen dat wanneer je dankbaar bent, je meer vanuit een positieve ingesteldheid denkt en handelt en je naar de buitenwereld toe ook aangenamer overkomt.
vorige volgende

Reacties

Plaats een reactie