Waarom?
Want dat is toch de vraag die opdoemt: waarom? Waarom heeft Neuhart zo’n grote aversie van vrouwen, dat hij weerloze studentes in zijn auto lokt en genadeloos toeslaat? Ligt een getroebleerde jeugd aan de oorzaak van dit alles? Of heeft hij ze van bij de geboorte niet allemaal meer op een rijtje? Regisseur Cédric Anger (van o.m. ‘Le Tueur’ en ‘L’Avocat’) verschaft geen antwoord op zulke vragen en dat maakt het enkel maar raadselachtiger.
Wat we wel weten is dat Canet schittert als psychopaat. Deze rol lijkt hem – en dat bedoelen we heus niet slecht – op het lijf geschreven. Enkel en alleen al die o zo vermoeide ogen geven aan dat de agent, naast zijn politiewerk, een immens zware last met zich mee draagt. En zo toont Neuhart, ook door de verschillende vormen van zelfpijniging die hij na iedere gruweldaad toepast, dat hij toch nog een sprankeltje besef bezit.
Wreed en bizar
Laat u zich echter hier niet van weerhouden om de film te gaan bekijken, want naast puik acteerwerk van Canet, is de film stilistisch top en de muziekkeuze geweldig. Zo passeren o.m. ‘You Can’t Put Your Arms Around a Memory’ van Johnny Thunder en ‘The Black Angel’s Death Song’ van The Velvet Underground de revue.
Volgende zomer willen deelnemen aan ‘Route du Soleil’ lijkt ons dan ook de enige geldige reden om nu thuis te blijven.
© 2014 – StampMedia – David Ongenaert
Dit artikel werd gepubliceerd door Gentblogt.be op 04/11/2014