Treinreizen wordt duurder. Jongeren die een dagje naar zee willen, zullen nu twee maal nadenken vóór ze de trein nemen. De prijzen van enkele tickets bij de NMBS zijn sinds 1 februari 2010 gestegen en de maatschappij schafte enkele reisformules af. Volgens de NMBS zijn hun vrijetijdsformules een alternatief.

De gewone biljetjes behouden hun prijs maar de campus- en schooltreinkaart werden 0,66% duurder. De '50% verminderingskaart' is niet meer en ook de biljetten 'Een Dag aan Zee' en 'Een dag in de Ardennen' verdwenen uit het gamma.
.
Dagje aan zee

Stel dat je jonger bent dan 26 en een dag naar zee wil. Je reist alleen en wil dezelfde dag nog terugkeren. Tijdens het schooljaar neem je nooit de trein, dus meerdere ritten heb je niet nodig. Een heen – en terugrit van Antwerpen Centraal naar Oostende zou je dan 33,40 euro kosten. Dat is peperduur voor jongeren die nog geen inkomen hebben.

Een Go-Pass zou een andere optie kunnen zijn. Die kost 50 euro voor 10 enkele ritten tussen twee Belgische stations naar keuze (grenspunten uitgezonderd). Hij is een jaar geldig en enkel jongeren onder de 26 kunnen ermee reizen. Die laatste formule zou dus voordeliger zijn – 10 euro per rit – maar met een overschot van acht ritten. Als je daar vanaf wil, moet je je Go-Pass doorverkopen ofwel vaker met de trein reizen. Volgens de website zijn dit de enige formules om naar zee te gaan.

Woordvoerder van de NMBS Jochem Goovaerts: “Er zijn een heleboel alternatieven om naar zee te gaan. Het weekendbiljet is een optie om goedkoper te reizen. Dat is geldig van vrijdagavond tot zondagavond en op feestdagen. Bovendien zijn er tijdens de vakanties toeristische aanbiedingen die het mogelijk maken om voordelig te reizen. We proberen echt in te spelen op deze vrijetijdsperiodes.”

Administratieve rompslomp

Welk ticket moet ik kopen om zo voordelig mogelijk mijn bestemming te bereiken? Een vraag die regelmatig over de tongen van treinreizigers rolt. De website blijkt niet altijd de beste antwoorden op te leveren. Laure (20) reist regelmatig met de trein. “Hoewel je een 'persoonlijk' tarief kan berekenen op de site. krijg je meerdere formules aangeboden waardoor je nog steeds moet gaan kijken welke voorwaarden verbonden zijn aan de verschillende tickets. Niet echt gebruiksvriendelijk en meestal betaal je te veel omdat je toch de foute formule kiest.”

De enige oplossing blijkt om hulp te vragen aan het loket in het station. Als je dan eindelijk weet welke formule het voordeligst is voor jouw traject, is het niet altijd gedaan met de administratieve rompslomp. Laure: "Voor de aanvraag van een campus – of schooltreinkaart moet je documenten laten ondertekenen in je onderwijsinstelling. En als je daar eenmaal doorheen bent, is nog de vraag of je de kaart meteen meekrijgt bij het afgeven van de documenten. Tijdens de spitsuren is het veel te druk om zo'n kaartje aan te maken. En in het weekend zijn de loketten niet altijd open."

© 2010 – StampMedia – Lizelotte Stroeckx


Dit artikel werd gepubliceerd door Belg.be op 05/02/2010
Dit artikel werd gepubliceerd door Gündem - online op 05/02/2010