reacties (0)


ANTWERPEN - Topvolley Antwerpen was vijf jaar geleden niet meer dan een vervallen clubje met weinig oog voor de toekomst. Intussen heeft het de kloof met Maaseik en Roeselare bijna volledig gedicht dankzij een marketinggericht beleid en steun van enkele belangrijke sponsors.

Huidig financieel manager van de club Tim Verreth, kwam vijf jaar geleden binnen in Zorgvliet, een oude, in het verval geraakte club zonder jeugdwerking. Verreth wou van die oude club een Antwerpse topclub maken.

Regiowerking

Onder zijn goedkeuring startte de club in 2008 met de AVA-werking (Antwerpse Volley Academie). AVA heeft als doelstelling om talentvolle spelers uit de Antwerpse regio extra doorgroeimogelijkheden te bieden tot potentiële topspeler. Het project zorgde ervoor dat Antwerpse clubs beter gingen samenwerken qua jeugdwerking en er meer jongeren konden doorstromen naar de Volleybalschool.

Het Belgisch volleybalmodel moet volgens Verreth naar regiowerking en schaalverbreding gaan. "Je hebt de regio Roeselare, de regio Maaseik, de regio Antwerpen en de regio Menen, waar Kortrijk ook bijhoort. Als we België op die manier opdelen, is het economisch haalbaar om tien topclubs te hebben."

Kantelmoment

De komst van Schelde-Natie, als tweede hoofdsponsor naast Precura, zorgde in 2010-2011 voor een kantelmoment, want bracht een serieuze kapitaalinjectie met zich mee. Het gaf Topvolley Antwerpen de mogelijkheid om samen met de steun van de stad een trapje hoger te gaan en te investeren in het team. "Ik geef eerlijk toe dat we af en toe risico’s hebben genomen", zegt Tim Verreth. "We hebben een zeer stevig team op de been gebracht, wat een serieuze loonlast met zich meebracht, maar het bracht de bal wel aan het rollen." De club verhuisde van de Sportschuur in Hoboken naar de Arenahal in Deurne.

Marketing

Daarnaast werkte Schelde-Natie Precura Antwerpen ook hard aan de uitstraling en marketing van de club. "We proberen de club als een product in de markt te zetten en in de media te brengen. Want volleybal is niet meteen de meest gemediatiseerde sport", aldus Verreth. Thuiswedstrijden in de play-offs worden aangekondigd in De Zondag, de zondageditie van De Streekkrant en van elke thuiswedstrijd komt een verslag op de Antwerpse regionale televisiezender ATV.

© 2013 - StampMedia - Mattias De Meyer


Dit artikel werd gepubliceerd door Apen.be op 01/06/2013


Reacties

Plaats een reactie