De organisatie van het gratis stadsfestival Genk on Stage strikte voor de nieuwste editie Gianni Marzo, muzikant bij Isbells en Marble Sounds. Marzo selecteerde artiesten voor het Factor J-podium op zondagavond. Hij keek verder dan de 'usual suspects' voor het festival van 22 tot 24 juni.

"Ik speel al lang muziek en ken heel wat mensen uit het wereldje, maar ik wou niet zomaar artiesten uitnodigen omdat ze sympathiek zijn of omdat ik hen ken. Ik wil met mijn selectie vooral kwaliteit en diversiteit bieden en Genk prikkelen met mijn uiteenlopende muzieksmaak", zegt de 38-jarige Marzo.

Hoe is Genk on Stage (GoS) bij jou terechtgekomen?

Dat gebeurde vorig jaar tijdens Rock Werchter. Ik liep er Roel Rabijns en Lieve Wouters (hoofdprogrammator GoS en programmator Factor J, nvdr.) tegen het lijf. Ik kende Roel al langer. Tijdens mijn studententijd zorgde hij er voor dat ik met mijn groepjes in Politika, het Leuvense studentencafé van Sociale Wetenschappen, mocht optreden.

Een week voor we elkaar zagen op Werchter had ik met Marble Sounds op GoS opgetreden. Roel vroeg me daarna of ik een paar groepen wou selecteren voor de volgende editie. Ik heb dat aanbod zonder twijfelen en met plezier aangenomen.

Je bent curator voor het Factor J-podium. Wat houdt dat precies in?

Ik mag het programma samenstellen voor het tweede Factor J-podium op zondagavond. Het tweede podium ligt wat feeërieker tussen de bomen, tegenover het grote podium. Ik heb ook de indruk dat ze daar op zondag rustige, minder commerciële groepen programmeren die het subtielere werk brengen. Naast een eigen optreden met Isbells, heb ik drie groepen geselecteerd om het festival daar af te sluiten.

Hoe heb je die keuze gemaakt?

Dat was niet gemakkelijk. Ik heb verschillende dingen laten meespelen. Ten eerste heb ik nagedacht over groepen die ik op dit moment echt goed vind en ten tweede welke groepen die ik ook een duw in de rug gun. Met andere woorden: groepen waarin ik echt geloof.

Daarna heb ik een shortlist samengesteld met een tiental groepen, waar ik er uiteindelijk drie heb uitgekozen: Superstorm, Echo Beatty en Geppetto and the Whales.

Muziek met een intimistisch karakter?

Ja, het is muziek die draait rond tekst en sfeer. Het is luistermuziek, waar je je ogen bij kan sluiten en genieten. Zondagavond is een moment van nostalgie en tot rust komen na drie dagen festival. Ik vind het een mooi idee om wat introverter te eindigen.

Het is ook de muziek waar ik het vaakst naar luister. Ik heb een zeer uiteenlopende muzieksmaak, maar het grootste deel van de platen in mijn collectie zijn van singer-songwriters en indiemuziek van de jaren 60 tot nu. En dat weerspiegelt zich in de groepen die ik koos. Superstorm is singer-songwriterpop en Echo Beatty is meer avant-gardistische, gelaagde muziek. Geppetto and the Whales kunnen stevig rocken, maar hebben toch ook een kern van folk en intimistische pop.

Wat vind je van de rest van de line-up van GoS?

Ik sta elk jaar versteld van de programmering. De line-up is altijd heel mooi en evenwichtig samengesteld. Je merkt dat er mensen mee bezig zijn die het vak echt kennen. GoS is een festival met een hart voor muziek en ik vind het één van de leukste stadsfestivals in België.

Tot slot: wat is jouw link met het festival?

Genk on Stage, toen nog Swingin' Genk, was het evenement waar ik als tiener in contact kwam met livemuziek, nog voor ik naar festivals als Rock Werchter of Pukkelpop ging. Dat had iets magisch. Ik had die groepen soms al op televisie gezien en plots stonden ze daar op een podium waar ik bij was.

Het hele gevoel van livemuziek, tussen een grote menigte uit de bol gaan, stoer doen, indruk maken, verliefd worden. Ik ben GoS heel wat verschuldigd. Ik ben blij dat ik nu zelf mijn steentje kan bijdragen aan het festival waar het voor mij allemaal mee begon.

Meer info over de volledige line-up van Genk on Stage vind je op genkonstage.genk.be

© 2012 - StampMedia - Pieter Neirinckx, foto: Ann-Katrien Van De Velde


Dit artikel werd gepubliceerd door Het Belang van Limburg - online op 15/06/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door Nieuws.be op 15/06/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door Jongerenplaneet.be op 15/06/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door Focus op Hasselt op 15/06/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door Limburg-Actueel op 21/06/2012