reacties (14)

Sulayman Van Ael, bij het grote publiek gekend als de blanke imam uit de Panorama-reportage ‘Mijn Jihad’, stopt ermee. Dat laat hij weten in een emotioneel Facebookbericht op de pagina van het Centrum voor Islamitisch Onderzoek & Opvoeding, waarop hij verder niet wil reageren. Het nieuws leidt tot een steuncampagne. “Persoonlijk beschouw ik hem als een van de sleutelfiguren in mijn identiteitsontwikkeling”, schrijf Khalid (21) in onderstaande vrije tribune.

Geen schepsel van God, of het is ter wereld gebracht omwille van een reden. Dat is de ingesteldheid die de islamitische leer ons opdraagt. Desondanks heeft de moslim het bijster moeilijk in de zoektocht naar de zinvolheid van zijn of haar bestaan. Of laat ik dan op z’n minst over mezelf praten…

Op zoek naar waardigheid

Als jonge puber raakte ik op een gegeven moment verwikkeld in een identiteitscrisis. Ik ging op zoek naar een gevoel van menselijke waardigheid, naar het nut van mijn wereldse leven. Op school kregen we vaak rolmodellen voorgeschoteld waarna we werden aangespoord om in hun voetsporen te treden, maar geen hen van heeft me ook écht kunnen overtuigen.

Ik wilde meer zijn dan alleen maar die ene werkkracht die de cijfers van knelpuntberoepen omhoog werkte. Ik wilde een ander vooruitzicht hebben dan een pensioentje waarvan er voor mijn generatie wellicht geen sprake meer zal zijn.

Als moslim geloofde ik bovendien sowieso niet in een werelds ‘pensioen’ waarbij ik het recht heb om op mijn lauweren te rusten. Het enige pensioen dat voor mij relevant was, was het bereiken van het paradijs. Er drong zich dus hoe langer hoe meer een spirituele behoefte aan, die mijn leven drastisch zou gaan veranderen.

Aan de vruchten herkent men de boom

Op mijn 15-jarige leeftijd was mijn begrip van de islam nogal simplistisch en gefragmenteerd. Ik bad, las de Koran, vastte tijdens de Ramadan etc. maar leefde uiterlijk noch innerlijk naar de normen en waarden van de islam. Zo had ik totaal geen verantwoordelijkheidszin en kon het me een greintje schelen dat bepaalde klasgenoten vanwege mijn pestgedrag een enorme afkeer kregen van de religie die ik in mijn hart draag.

Ik besloot om mezelf een spiegel voor te houden en tevens met andere vrienden om te gaan, die het bijvoorbeeld niet ‘stoer’ vonden om scheldwoorden in de mond te nemen. Beetje bij beetje voelde ik een positieve verandering bij mezelf en kreeg ik de drang naar meer gelukzaligheid in mijn hart. Dat vertaalde zich naar het opdoen van kennis over mijn religie: ik wou immers beter begrijpen hoe ik als moslim mijn wereldse taak kan volbrengen.

Collectieve verantwoordelijkheid

En daar was hij dan, Sulayman Van Ael… Vlaamser dan friet met stoofvlees, Arabischer dan Alibaba op zijn kameel.

Sulayman Van Ael. (Foto © Facebook) Sulayman Van Ael. (Foto © Facebook)

Tijdens vele van zijn lezingen en vrijdagpreken had ik het gevoel dat de imam steeds op hetzelfde aambeeld sloeg. Hij hamerde namelijk op de collectieve verantwoordelijkheden van de moslim (in het westen). Zowel naar Allah (God), als naar de schepping toe.

Het meest merkwaardige was dat hij islamitische concepten heel breed definieerde en bovenal: in het Nederlands! Neem nu bijvoorbeeld het vers “En Ik heb de djinns en de mensen slechts geschapen om Mij te aanbidden”. Het eerste waaraan ik denk als ik het woord ‘aanbidden’ lees, is het verrichten van de gebeden, het reciteren van de Koran etc.

Sulayman Van Ael maakte echter gebruik van het islamitisch patrimonium om er een veel bredere definitie aan te geven. Zo is het geven van geld aan de armen een vorm van aanbidding, het op tijd komen op afspraken een vorm van aanbidding, het goed behandelen van de buren een vorm van aanbidding, tot zelfs het glimlachen naar je medemens.

Ethisch bewustzijn als motor voor engagement

Waar hij echter vooral de focus op legde, was het leveren van een bijdrage aan een van de vele uitdagingen van onze samenleving (als vorm van aanbidding). Gaande van het bewerkstelligen van sociale cohesie tot het streven naar economische vooruitgang.

Voor mezelf – en duizenden generatiegenoten – was dat ethisch bewustzijn doorslaggevend in mijn positieve verandering. Het zorgde voor een verzoening tussen het spirituele doel en het maatschappelijke doel. Sulayman had alles wat nodig is om een doorsnee moslimjongere op een punt te brengen waar hij of zij voldoening en innerlijke rust vindt en tevens kan bijdragen aan de maatschappij.

In tegenstelling tot vele andere sprekers, die door de strot van de moslims worden geduwd, geniet de imam een enorme geloofwaardigheid. Die geloofwaardigheid heeft vooral te maken met het feit dat hij in zijn visie vertrekt vanuit het islamitisch erfgoed om van daaruit de benodigdheden voor elk individu te destilleren. En natuurlijk speelt zijn charisma, ‘alledaagsheid’ en laagdrempeligheid hierin ook een immense rol.

Karaktermoord door lastercampagnes

Tegen wil en dank steeg naast de populariteit van de imam, ook de tegenstand. Het is geen onbekend gegeven dat ‘invloedrijke’ en betekenisvolle predikers over wie de loftrompet wordt gestoken, tegelijk ook doelwit worden van lastercampagnes door mensen die hem zelfs het licht in de ogen niet gunnen.

Daaronder vallen de zogenaamde ‘geredde groepen’, wier tunnelvisie over de islam zo dogmatisch is dat ze volgens hen te nemen of te nemen is. Daarnaast zijn er vele boze tongen die uit verkropte jaloezie zichzelf fulltime bezighouden met het bekritiseren van en oordelen over andermans fouten en daarbij zelfs niet terugdeinzen om over lijken te gaan.

#IkSteunMijnUstadh

Hoewel Sulayman Van Ael inmiddels al wel een olifantenhuid heeft gekweekt, heeft ook hij ergens een ‘menselijke’ grens. Toen ik vanmorgen Facebook opende en op de muur van de imam een bericht zag dat begon met ‘Ik stop ermee’ wist ik meteen hoe laat het was. De imam gaf aan dat hij de lastercampagnes en negatieve impact ervan op zijn gezin, niet langer kon aanvaarden. Ook bij hem geraakt het weleens ‘op’…

Dat de imam volledig kapt met al zijn bezigheden is volgens mij weinig waarschijnlijk. Ergens denk ik dat het slechts een noodkreet was die er gewoon zat aan te komen, opdat de gemeenschap bewust wordt van de huidige situatie. In elk geval: meteen daarna lanceerden studenten, sympathisanten en kennissen van Sulayman Van Ael, uit binnen- en buitenland, de Facebookcampagne #IkSteunMijnUstadh om de imam een hart onder de riem te steken.

Al die steunbetuigingen en frustraties die onder die hashtag terug te vinden zijn bewijzen voor mij alleszins één ding: de toekomst lacht ons toe! Weet, beste Sulayman Van Ael, dat u in dat proces voor enorm veel mensen de stuwende kracht bent geweest!

Uw student,
Khalid El Jafoufi

© 2015 - StampMedia - Khalid El Jafoufi




Uit dit artikel werd geciteerd voor Check-point.be op 11/05/2015


Reacties (14)

Patrick Everix

Het is mogelijk dat wonderen niet bestaan. Toen ik uw begeestering aanschouwde waarmee u het licht van Allah onder de mensen verspreid kan ik niet meer doen dan sterk betwijfelen dat wonderen effectief niet zouden bestaan.

Wat en uw gezin wordt aangedaan is het laatste wat u verdiend. Wens jullie veel sterkte tijdens deze zware beproeving.

Dat de mensen die tegenover u staan snel het licht zien zodat ze bondgenoot kunnen worden. Respect!

niki (kawter) …

Beste broeder,

Ik ben ondertussen 12 jaar bekeerd alhamdoulillah, vele beproevingen bereiken dagelijks ons hart en naaste familie.
Dit is geen preek om jou van gedacht te proberen veranderen.
Vergeet zeker niet hoeveel mensen er zijn die van u houden als 'broeder fie dien'.
Dat Allah jou mag sparen van het slechte, het oog, verkeerde intenties van onwetenden. Voor mij persoonlijk bent u een van de mooiste en zuiverste grondleggers van een sterke, welbespraakte bekeerling die geen enkel hart onberoerd laat. Tot slot meen ik echt dat ik uw lessen, preken, goede raad erg zal missen. Barakallahoe fiek voor uw tijd die u aan ons hebt willen geven.

Samira El Mokkadem

Beste broeder,
Het is een schande van de mensheid om laffe uitlatingen naar u en uw gezin te uiten.
Wij hopen een kerende rust in uw hart en uw gezin.
Broeder ik bezie u als een meerwaarde voor de maatschappij een vooruitgang in sprongen en.geen stappen. Al die zich hierin niet kunnen vinden zijn blind blind voor de gevaren die in elk hoekje loeren. Een bescherming tussen jezelf zíjn en godsdienstig zijn binnen de maatschappij op gevoelsmatig vlak is een must in deze tijd. Allah i goef menhoem elhaq het verzuren van anderen hun leven. Zo laf en laag maar Allah is Groot El Hamdoelilah. Voor alles is er een Sabab en voor dit zal ook snel duidelijk zijn.
Ghair InchAllah

Inaya inaya

Beste broeder,
Ik vind het zo jammer toen ik dit las! Je bent zo'n voorbeeld voor ons bekeerlingen en niet bekeerlingen. Uw filmpjes op youtube die zo leerzaam en populair zijn. Je hebt ons heel veel bijgeleerd waarvoor enorm dank en appreciatie. Het gaat je goed. Laat je niet neerhalen door sommige misgunners. Ghayr in sha allah.
Moge Allah je leiden en uw familie bij staan.
BarakAllahoe fiek voor de goede tijd.

safiyah

Veel sterkte, jammer zo een verlies

Imam Sulayman …

[…] voor de zon zien verdwijnen.” En StampMedia-reporter Khalid deelt na de bekendmaking zijn eigen herinneringen aan de imam. Als jonge puber raakte hij verwikkeld in een […]

oumkeltoum hadnan

Beste Soulayman,

Uit de grond van mijn hart wens ik U en U gezin heel veel geduld en moge Allah je hier in steunen. Je bent een voorbeeld naar alle burgers zowel moslims als niet moslims. laat je niet neerhalen door de misgunners, want e ze zijn daarop aan het wachten, gun het hen niet aub. Hadden alle moslims U gedachten goed dan was er geen radicalsering noch el Qaida enz enz

Abdallaoui

beste broeder Mag allah jou en je familie behoeden van alles wat slecht is in deze wereld als in het hiernamaals incha allah

stanislas spada

stanislas spada says:

Nimmer toegankelijk.
Altijd beloven maar nooit waarmaken.

Een fanatieke moslimbroeder die enkel op geld uit is.

Een schone schijn verkoper als zovelen van het Muslim Brotherhood dat salafistische trekjes vertoont maar er zich van distantieert door een masker op te zetten.

Niet voor niets de mosterd gaan halen bij Tareq Ramadan in Oxford, die andere wolf in schaapskleren.

Iedere imam waaraan je als moslim een moeilijke vraag stelt stuurt je door naar Yusuf al-Qaradawi.

En Erdogan, een spilfiguur binnen het Muslim Brotherhood heeft de touwtjes van de moskeeën in handen met Diyanet en Milli Görus.

Wanneer gaan wij eens beseffen dat binnen de opportunistische politieke islam van het moslimbroederschap het de bedoeling is om de democratie op democratische wijze kapot te maken en van de godsdienstvrijheid als recht gebruik te om elke vorm van godsdienstvrijheid af te schaffen?

Neen de soennitische versie van de islam, evenals de sjiitische variant zullen voor onvrede blijven zorgen met iedereen behalve met zichzelf.

Het is goed dat hij er mee ophoudt in Berchem en in Brussel en in Nederland!

Moge God ons leiden en ons laten inzien dat de helpers naast Hem ons geen goed doen! Ameen.

C Shehata

Ook al ben je het niet met de denkbeelden van iemand eens en de manier waarop hij die verkondigd, niemand verdient dit.
Waarom mag hij zijn mening, de Islam, niet verkondigen, terwijl de heer Wilders maar alles mag roepen wat hij wil onder het mom van meningsvrijheid.
Sinds wanneer is meningsvrijheid eenrichtingsverkeer geworden in Nederland?

stanislas spada

Salaam alaykoum C Shehata,

Oh maar, iedereen mag zijn of haar mening verkondigen.
Daar is geen probleem mee en niemand houdt hem tegen.

Dat hij bedreigd wordt door andere moslims zegt echter genoeg over de moslimgemeenschap die de vrije mening ook niet respecteren.

Ook mijn mening word niet gerespecteerd door vele van mijn broeders en zusters.
Ook ik ben met de dood bedreigd door broeders met extremistische visies.

Net daarover wil ik het al jaren met mijn imam hebben.
Al jaren wil ik samen met andere moslims weerwerk bieden tegen de beweringen en interpretaties van de duidelijke extremisten onder ons.

Maar net dat lukt niet! Men wil er niet over spreken.
Een dialoog daarover wordt uit de weg gegaan.
Men stelt zich tevreden met te zeggen dat men niets met extremisme te maken heeft.

Maar is dat wel zo. Waar zitten dan de verschillen?
Waar zijn de bewijzen van foutief gedrag, van foutieve shari'a?

Spreek er over. In het openbaar. Maak het duidelijk.
Vreest men de mens of vreest men Allah swt?

Weet je, in feite zijn er geen verschillen. Dezelfde doctrine, dezelfde sharia, dezelfde sunna. Maar met meer geduld ingelepeld.

Alles moet bij het oude blijven.
De theorieën, de zienswijzen, de methodiek, de blinde gehoorzaamheid.

Nadenken is verboden.
De Koran zelf trachten te begrijpen is uit den boze. Het is zelfs een zonde!

Wat er gebeurt is dat de "geleerden" op een verhoogje worden gezet.
Dat men wordt verplicht om respect voor hen te betonen terwijl ze dat vaak niet eens verdienen.
Geleerden worden gezien als de erfgenamen van de Profeten maar ze zijn dat niet altijd.
Ze kunnen de erfgenamen zijn, net als alle gelovigen in Zijn Boodschap.
Gelovigen hebben de Boodschap geërfd, ze hebben Allah's Woorden begrepen en ze hebben zich aan Hem onderworpen en aan niemand anders!

Moge Allah swt ons allemaal uit onze duisternissen leiden naar Zijn Licht, An Nur, de Koran opdat wij onze kennis zouden kunnen vergroten zonder helpers naast Hem. Ameen.

Aïcha faouzi

Ik vind het erom spijtig dat sulayman van ael stop maar begrijp zijn standpunt een beslissing
Ghair insha'allah
Wagala Salaam

jeroen

Wat je ook doet je bent een voorbeeld voor mij. Ik ben 22jaar en leed het leven van een buitensporige zondaar, ik had weinig respect, geen discipline ect... 5maanden geleden opende de Here mijn ogen en werd ik een moslim. Vele mensen noemde jou naam, dus ben ik veel gaan opzoeken over jouw.

Vroeger droomde ik van mooie vrouwen, geld en begeerte nu is mijn enigste droom met jouw spreken, jouw licht ontvangen, van jouw leren. Jij bent een ruwe diamant voor onze samenleving, het is zo jammer dat de mensen die goed proberen te doen gehaat worden door mensen die gedomineerd worden door hun ego, hun persoonlijke sheytan.

Ik bid voor U en Uw familie

Plaats een reactie