De ALS Association, de Amerikaanse variant van de ALS-liga, wil van de term Ice Bucket Challenge een officieel handelsmerk maken. Als de aanvraag wordt goedgekeurd, heeft de ALSA volledige controle over de populaire term. Niet iedereen is enthousiast. “ALS is een veel te ernstige ziekte om met een ijsemmer te worden geassocieerd”, stelt Danny Reviers, voorzitter van de Belgische ALS-liga.

Als het van de Amerikaanse ALS Association afhangt, zal de term Ice Bucket Challenge binnenkort niet meer te pas en te onpas mogen gebruikt worden. De ALSA, die al meer dan 94 miljoen dollar voor ALS inzamelde dankzij de challenge, heeft namelijk een aanvraag tot handelsmerk ingediend. Als de handelsmerkaanvragen door het U.S. Patent and Trademark Office wordt goedgekeurd, krijgt de ALSA het monopolie over het gebruik van de term Ice Bucket Challenge en varianten als ALS Ice Bucket Challenge.

Niet dat mensen die vrienden uitdagen en nomineren om een emmer ijswater over zich heen te (laten) gieten geld zullen moeten betalen. Het zou betekenen dat de term niet door andere organisaties gebruikt mag worden in de hoop fondsen te werven. Ook het gebruik ervan op pakweg T-shirts of andere merchandise zou vervolgbaar kunnen worden. Het zou zelfs zo ver kunnen komen dat de ALSA controle zou kunnen nemen over sociale media-accounts met Ice Bucket Challenge in de naam.

Verontwaardiging

De reacties op de aanvraag zijn niet mals. In de Washington Post noemt Erik Pelton, een Amerikaanse merkengemachtigde, de poging van de ALSA “beschamend”. ALSA is namelijk niet de enige non-profitorganisatie die de Ice Bucket Challenge gebruikt om geld in te zamelen. “Ik hoopte dat ze nooit zouden verhinderen dat andere goede doelen ook de Challenge kunnen gebruiken voor fondsenwerving”, aldus een verontwaardigde Pelton. Het is ook niet zeker of de oorsprong van de Ice Bucket Challenge wel bij aandacht vragen voor ALS ligt.

Danny Reviers, voorzitter van de Belgische ALS-liga, ziet de term Ice Bucket Challenge sowieso niet graag gelinkt aan ALS. “ALS is een veel te ernstige ziekte om met een ijsemmer te worden geassocieerd”, aldus Reviers. “Binnen enkele maanden vriest het trouwens weer: wie ziet het dan zitten om een ijsemmer over zijn hoofd te kappen? Ik zou veel liever hebben dat de Belgen eens goed geïnformeerd worden over de ziekte.” Reviers verwijst daarom graag door naar de website www.alsliga.be.

De ALSA liet in een reactie op de kritiek weten dat ze de aanvraag heeft ingediend nadat verschillende gewetenloze profiteurs munt probeerden slaan uit de hype die bedoeld was om mensen met ALS te helpen. Wel bedankt de ALSA de familie die de Ice Bucket Challenge viraal deed gaan en alle mensen die de afgelopen periode geld voor het fonds stortten.

Marathon van Boston

Het is niet de eerste keer in de VS dat men een term of slogan bedoeld voor het goede doel, tot merknaam wil herleiden. Eerder probeerden ook al enkele mensen Boston Strong, een slogan als reactie op de aanslagen tijdens de marathon van Boston (2013), tot merknaam om te vormen. Ook toen volgden verontwaardigde reacties.

© 2014 - StampMedia - Jef Cauwenberghs


Dit artikel werd gepubliceerd door DeRedactie.be op 29/08/2014