De digitale oorlog tussen Studio Brussel en de Facebookgroep Stubeu is grotendeels gestreden. Beide partijen trokken zich 'eervol' terug in een hoekje om hun wonden te likken. Maar heeft het iets veranderd?

De pers was niet altijd even mals voor Stubeu, want wees nu eerlijk, het blijft een mysterie waarom Stubru nog niet heilig verklaard is na die vele jaren van geld uit de zakken van goedgelovige huismoeders en chirogroepen te slaan voor het goede doel. Toch had underdog Stubeu niet helemaal ongelijk.

Ondanks zijn populariteit moet Studio Brussel zijn aanpak namelijk grondig veranderen. Het kan namelijk niet ontkend worden dat de zender er de laatste jaren op achteruit is gegaan. Waar de metal- en punkfanaten bijvoorbeeld vroeger iedere dinsdag drie uur lang de radio op Studio Brussel afstemden, wordt hun muziekgenre nu gemarginaliseerd naar een uurtje mainstreammetal op zaterdag. De zender verbande intussen ook electro en hiphop naar weekendavonden, net wanneer deze doelgroep uitgaat en feest.

Geen label? Geen airplay!

De programma's die dan wel een podium bieden aan speciale genres beperken zich braafjes tot het mainstreamgedeelte. Om 'De Zwaarste Lijst' als voorbeeld te nemen: de playlist bestaat uit grote bands die vaak een gigantisch (rijk) label achter zich hebben staan. Zijn er in ons kleine landje dan echt geen bands die een schampere drie minuten zendtijd verdienen? Zo durfde de zender hun beleid zelfs te verdedigen met het feit dat ze de band SX al draaide voor ze een label hadden. Dus Belgische bands zonder label zijn in theorie slecht? Of is het de computer die er enkel 'goed gelabelde' bands uitkiest?

Smells like no spirit

Ach ja, misschien moeten we ook niet té hard zijn voor de zender. Het valt namelijk te begrijpen dat Studio Brussel overdag wat 'lichtere' nummers wil spelen. Maar betekent dat nu écht dat ze altijd dezelfde nummers door onze strot moet duwen? Nirvana bijvoorbeeld heeft echt wel meer nummers gemaakt dan 'Smells like teen spirit'. Wat is er toch gebeurd met het jeugdige, stoute karakter van de zender? Het is trouwens ook niet zo dat minder bekende artiesten geen lichte of fijne nummers uit de snaren kunnen trekken. Want zijn het vaak niet de nummers die Jan met de pet tien keer per dag op weg naar school of werk te verteren krijgt die de hitlijsten halen?

De strijdbijl is (voor even) begraven en hoezeer de Facebookgroep zich ook heeft ingezet, Studio Brussel blijft op dezelfde manier werken. Jammer, want was er door de subsidiërende overheid niet de intentie om met ons belastinggeld beloftevolle, labelloze Belgische muzikanten te steunen? Als onze, naar eigen zeggen, alternatieve jongerenzender hun liedjes niet wil spelen... wie dan wel?

© 2011 – StampMedia – Lieze Neven


Dit opiniestuk werd gepubliceerd door Belg.be op 10/10/2011
Dit opiniestuk werd gepubliceerd door Knack focus op 12/10/2011