Hollywood en de Chinese autoriteiten slaan de handen in elkaar voor een prestigieus nieuw filmproduct, Chinawood. Binnenkort zijn er Amerikaans-Chinese coproducties te zien. Experts zien geen graten in een vreedzame samenwerking tussen beide grootmachten.

Toen begin mei het nieuws doorsijpelde dat Hollywood en China samen films willen produceren, begon de geruchtenstorm. Filmkenner Ward Verrijcken bevond zich op dat moment op een internationaal filmcongres in de Verenigde Staten. "Toen werd er al gezegd dat de wereldberoemde regisseur Steven Spielberg richting China zou vliegen om de eerste gesprekken te voeren. Er zijn geruchten, maar er is nog geen enkel concreet filmproject aangekondigd", zegt Verrijcken.

Wat maakt een samenwerking met China zo interessant? "Hollywoodproducties kosten handenvol geld. Daarom worden ze vaak uitbesteed aan het buitenland", zegt filmkenner Dave Mestdach van Focus Knack. "Populaire bestemmingen in Europa de jongste jaren waren Tsjechië, Hongarije en Roemenië. Omdat de Amerikaanse tarieven er niet gelden, zijn er volop studio's ontstaan die Hollywoodproducties maken. Net zoals andere sectoren gaat de filmindustrie in Hollywood op zoek naar maximaal rendement en de goedkoopste tarieven." De volgende stap is dat Hollywood uitwijkt naar China of groeilanden zoals Brazilië en India.

Geglobaliseerd

Toch zijn er volgens Mestdach ook nadelen verbonden aan het Chinawood-verhaal. "Tot ongeveer 15 jaar geleden kende China een heel specifieke nationale cinema met een kenmerkende esthetiek en een eigen thematiek. Toen lag de Chinese cinema ver af van Hollywood, maar ondertussen zijn ook de Chinese films geglobaliseerd." Zo bestaan er al Chinese actiefilms met computeranimatie en special effects. "De wereld is een dorp en daardoor worden films ook meer en meer op elkaars markten afgestemd", zegt Mestdach. "Daarnaast zijn er in Hollywood veel remakes gemaakt van bijvoorbeeld Aziatische films. Ook op die manier zie je een culturele oversteek."

Of Chinawood goed is voor originaliteit, betwijfelt de expert. "Outsourcing gebeurt in alle werksectoren. De filmindustrie ontsnapt daar niet aan. Voor Hollywood is het streven naar kwaliteit mooi meegenomen, maar het streven naar winst is nog net iets krachtiger."

Massaconsumptie

Aan de andere kant ziet Mestdach de evolutie ook rooskleurig in. "Sinds Deng Xiaoping in China het roer heeft overgenomen, kent het land een staatsgereguleerd kapitalisme. Daardoor kon de Chinese cinema alle kanten opgaan." Bovendien zijn er contacten tussen Spielberg en Zhang Yimou, een van China's grootste regisseurs. Zo wist Yimou Batmanacteur Christian Bale te versieren voor zijn film The Flowers of War.

Ook Verrijcken haalt de voordelen van een samenwerking aan. "Als Hollywood de kans heeft om een nieuwe markt aan te boren en daarmee te geld verdienen, dan lijkt me dat voor de twee partijen voordelig." Enerzijds kan de Amerikaanse filmindustrie een nieuw publiek aanspreken. Daarnaast kan ook de Chinese markt zijn graantje meepikken omdat er duidelijk vraag is naar producten uit het westen.

Bovendien heeft China een kapitaalkrachtige klasse die niet vies is van investeringen. "Schatrijke Chinezen lijken al volgens de kapitalistische wet te denken. Dat soort mensen investeert in films", concludeert Verrijcken.

Pingpongdiplomatie

Hoewel de relatie tussen de Verenigde Staten en China niet altijd op rolletjes liep, zien experts de samenwerking vreedzaam verlopen. "Begin jaren 1970 was de relatie tussen Amerika en China helemaal niet goed, zeker omdat Amerika Taiwan steunde", vertelt sinoloog Tars Geerts. "Toen is er besloten om de band te versterken door onderhandelingen. De pingpongdiplomatie was geboren."

Intussen is de band tussen Amerika en China beter dan vroeger, maar nog steeds niet optimaal. "Dit Chinawood-fenomeen zou wel eens eenzelfde tactiek kunnen zijn als vroeger met de pingpongdiplomatie", zegt Geerts. "Beide reuzen werken dan verplicht vreedzaam samen aan een gemeenschappelijk doel. En dat zal goed gaan", besluit Geerts.

© 2012 - Xios/StampMedia - Nel Exelmans