Op zaterdag 19 maart stelde de stad een syllabus voor om de voorleescompetenties te trainen. Iedereen die rond voorlezen werkt kan de syllabus gratis verkrijgen via de website.

Elke tweede woensdag en derde zaterdag van de maand lezen vrijwilligers kinderen voor in de Antwerpse bibliotheken. De opkomst voor Leeslekker verschilt heel erg. In Permeke blijft zaterdag 19 maart enkel Noor (6) een uur lang aan de lippen van de voorlezers hangen. "Oma vertelde me dat hier verhaaltjes worden voorgelezen. Ik vond het erg leuk om te luisteren." Als het uur bijna om is, lijkt het toch moeilijk om nog geconcentreerd op te letten en speelt ze liever dan te luisteren.

De weg naar fantasie

"Ik lees graag voor, maar kan thuis mijn ei niet kwijt", vertelt vrijwilligster Isabel Veira (40), secretaresse. "Als ik door hier voor te lezen één kind aan het lezen krijg, is mijn doel bereikt. Door kinderen voor te lezen ontwikkelen ze een rijkere woordenschat. Voorlezen prikkelt hun fantasie, een boek is een andere wereld." Vrijwilligster Nathalie Moerloos, studente sociaal-cultureel werk, leest voor omdat ze haar vrije tijd nuttig wil besteden.

"Als je een kind regelmatig voorleest, staat het een stapje voor als het naar de lagere school gaat", vindt Moerloos. "Volgens mij lezen ouders niet meer vaak voor", meent Veira. "Het boek moest plaats ruimen voor de computer. Jammer, want een voorleesmoment is echte quality time, in tegenstelling tot televisie kijken."

Voorlezen schept rust

Frank Lamberts (30) is vader van Joni (6) en Robin (5). Hij en zijn vriendin lezen hen regelmatig voor. "Mijn dochters vragen vaak of we een verhaaltje willen voorlezen. Meestal doen we dat voor het slapengaan. Ik geloof dat kinderen dat nodig hebben en dat het hen rustiger maakt. Joni leert nu lezen, ik schrik ervan hoe snel ze het kan."

Meer dan ontspanning

De stad lijkt in de ban van voorlezen. Op 16 maart volgden zeventig leerkrachten een studiedag rond voorleescompetenties voor leerlingen kinderzorg. De afdeling algemeen onderwijsbeleid, de Antwerpse bibliotheken en LINC vzw ontwikkelden de syllabus ‘Een wereld vol prenten, woorden en verhalen’. "Voorlezen zorgt voor de ontwikkeling van het taalgevoel bij kinderen, ze leren luisteren, ze ontdekken de wereld en het prikkelt hun fantasie", zegt projectleidster Ann Gabriëls. "Daarnaast leren ze bepaalde gevoelens begrijpen en natuurlijk betekent een voorleesmoment vaak gewoon ontspanning."

"Vorig schooljaar kregen leerlingen uit de richting kinderzorg van twee scholen van het beroepssecundair onderwijs vorming over voorlezen. Later lazen ze voor aan kinderen tijdens hun stage in een kinderdagverblijf. Op basis van dat project ontwikkelden we die syllabus. De cursus vertelt onder meer hoe de voorleesontwikkeling verloopt, waar je de klemtoon legt en welke boekjes je gebruikt voor welke leeftijd."

© 2011 - StampMedia - Nele Lauryssen


Dit artikel werd gepubliceerd door Gazet van Antwerpen - online op 23/03/2011