Op Mano Mundo organiseerden ZebrArt en Licht en Liefde Art in the Dark. Toeschouwers konden op 7 en 8 mei een Afrikaans griezelmasker betasten in een pikdonkere container.
Hoe ervaren blinden kunst? Dat kwamen Mano Mundo-bezoekers op de Deltaweide te weten tijdens de workshop Art in the Dark. Slechtziende en blinde gidsen loodsten het publiek door een donkere kamer en lieten hen op de tast kunst waarnemen.
Duisternis prikkelt fantasie
In de verduisterde container stond een suggestief kunstwerk tentoon van Jean-Marie Semanda, geboren in Rwanda. Deze artiest heeft tien jaar in Duitsland gewoond en resideert nu in Denderleeuw. Bewust grijpt hij terug naar Afrikaanse cultuur- en natuurelementen. "Masque Indépendant, het standbeeld in de black box, staat in teken van geestesverdrijving, een typisch Afrikaans thema", stelt gids Eddy Verelst. "Semanda werkt niet met artificiële materialen, maar met hout. Net als zijn landgenoten probeert hij zoveel mogelijk recyclagematerialen te gebruiken, zoals de omgekapte bomen in Masque Indépendant."
Verelst weet de groep op inventieve wijze rond te gidsen. Met de hand op elkaars schouder struint het gezelschap in een rij de container binnen. Feilloos plaatst Verelst de toeschouwers in een kring rond het kunstwerk. Door met de wijzers van de klok mee te draaien, verwisselt de groep van plaats. Iedereen krijgt ruim de tijd om elk stukje van het kunstwerk te bevoelen: een immens, griezelig masker met scherpe stekels voor sjamanistische doeleinden. Doordat het masker geen herkenbaar gezicht uitbeeldt, prikkelt het de fantasie. "Dat ik het kunstwerk niet zag, vond ik niet erg", meent bezoeker Edith Gijsbrechts. "Ik kon zelf een beeld in mijn hoofd vormen."
Enthousiaste reacties
Volgens Eddy Verelst reageerden de groepen positief: "De mensen vinden dit project erg speciaal. Ze nemen de tijd om alles te betasten en spreken al hun zintuigen aan. Dit laat een veel diepere indruk na dan een vluchtige blik op een visueel kunstwerk." Veel mensen stonden aan te schuiven voor de vertoning. "We bereiken hier een heel breed publiek, niet alleen de kunstliefhebbers", besluit de gids trots.
Ondanks de hitte in de container vonden de toeschouwers het erg boeiend kunst door de ogen van blinden te zien. Bij sommigen gaf de duisternis een beangstigend gevoel, anderen genoten ervan kunst op de tast te beleven. "De maatschappij gaat ervan uit dat iedereen alles ziet", stelt deelnemer Barbara Gijsbrechts, "Musea moeten ook voldoende aanreiken voor mensen die niets of weinig zien. Mensen staan daar niet altijd bij stil."
© 2011 - StampMedia - Antonio Guadamus en Ellen Kil