Naar aanleiding van Wereld Autisme Dag organiseerde de Vlaamse Vereniging Autisme een aantal sessies om mensen met en zonder autisme met elkaar in contact te brengen. Aan de AP Hogeschool organiseerde de vereniging gespreksrondes, met het accent op ‘aunthentisme’, want, zo luidt de slogan: "Mensen met autisme faken niet".
Het zogenaamde ‘authentisme’ van autisme stond dit jaar in de kijker op Wereld Autisme Dag. De nadruk ligt op het feit dat autisten authentiek zijn en niet faken. De VVA organiseerde in AP Hogeschool een aantal gespreksrondes waarbij verschillende gastsprekers hun verhaal konden vertellen, over hun werk, opleiding en communicatie.
Woedeaanvallen
Bij Veerle Van Rompaey (48) stelde men autisme vast toen ze zes jaar was. Ze ging door het leven als een moeilijk persoon: "Hoewel ik altijd eerlijk ben, ken ik moeilijke momenten. Soms krijg ik zelfs woedeaanvallen", vertelt ze.
Woedeaanvallen, té eerlijk zijn: het zijn aspecten die kenmerkend zijn voor iemand met autisme. "Er zijn moeilijkheden met communicatie, want we nemen zaken letterlijk op en zijn ook heel nauwkeurig”, legt Van Rompaey uit. Toch werkte ze zonder enige problemen bij een bank en in een rusthuis. Het was voor haar een hele stap, maar Van Rompaey is nu ook gastspreker op vrijwillige basis.
Goed met structuur
Wendy Lampen (45) benadrukt hoe moeilijk het voor een autist is om zichzelf te organiseren en aan te passen aan situaties. Op school had ze last van pesterijen, was ze vaak alleen en had ze veel ruzie. Later werd ze vaak begeleid, omdat ze moeilijkheden ondervond met het aanvangen van opdrachten. Bij haar werd de diagnose pas vastgesteld toen ze 36 jaar was, maar Wendy werkte intussen als freelancer en ook parttime medewerker in een opleidingscentrum voor autisme.
Lampen kon goed overweg met structuur. Nadien richtte ze met een docent aan het departement Gezondheid en Welzijn van de AP Hogeschool de bachelor-na-bacheloropleiding Autismespectrumstoornissen op. Studenten leren er de verschillende aspecten van autisme kennen en hoe je ermee moet omgaan.
Lampen gaf ook les aan de Fontys Hogeschool in Nederland. Daar ondervond ze moeilijkheden met de steeds wisselende structuren. “Een specifieke kenmerk van iemand met autisme, is dat ze in een rechte lijn van punt A naar punt B willen gaan en weten waar hun einde ligt. Daarnaast hebben ze hun beperkingen en kwaliteiten. Duidelijkheid is het belangrijkste voor elke autist”, vertelt Lampen.
"Zoektocht naar geluk"
De 20-jarige Stéphanie Lamoury studeerde af in de richting Kantoor. Tien jaar geleden werd bij haar autisme vastgesteld. Daardoor had ze het enorm moeilijk op school. “Op de middelbare school werd ik vaak gepest. Terwijl ik het slachtoffer was, werd ik van school gesmeten”, vertelt ze.
Lamoury kreeg GON-begeleiding, en volgde dus geïntegreerd onderwijs, maar veel hielp dat niet. Ze behaalde evenwel haar diploma, en studeerde nadien Accountancy en Fiscaliteit. Omdat ze problemen had met talen, zocht ze al snel een job. Ze was acht maanden werkloos, maar vond wel de job van haar leven. “Wat voor mij het belangrijkste is, is de zoektocht naar geluk”, besluit ze.
AutismetelefoonDe Vlaamse Vereniging Autisme is een vereniging die mensen met autisme en hun omgeving samenbrengt. Ze organiseren regelmatig contactdagen en wie vragen heeft over autisme kan via de Autismetelefoon de VVA bereiken. Vrijwilligers met autisme leggen uit hoe autisme in elkaar zit en wat ze moeten doen in specifieke situaties.
|
© 2015 – StampMedia – Milou Verstappen
Dit artikel werd gepubliceerd door Allesoverjeugd.be op 22/04/2015