Een maand lang konden nieuwsgierigen in de BAASwinkel kennis maken met jong ondernemend geweld. Nu de belevingswinkel zijn deuren sluit, is het tijd voor de afrekening. Deelnemers Ilse en Evelien van het ‘Huis van Eustachius’ blikken tevreden terug: “Het is leuk om horen dat je idee potentieel heeft”.

De BAASwinkel sloot zondag zijn deuren. De winkel was een uitloper van het project BAAS, een coachingproject voor jonge ondernemers, op poten gezet door Kavka en de stad Antwerpen. Na een selectieproces, dat in maart plaatsvond, besloten tien van de twintig geselecteerde jonge ondernemers om hun werk afgelopen maand aan de man te brengen.

Margot Hermans, communicatiemedewerker van het BAASproject, zegt dat de organisatie aangenaam verrast was om de diversiteit van de projecten. "BAAS trok een interessante mix van mensen aan die in verschillende fases van het ondernemerschap zaten en daardoor ook veel van elkaar leerden.”

Dat de projecten divers waren, merkten we in de BAASwinkel. Naast hippe cactussen vonden we aandoenlijke schemerlampjes voor de kinderkamer, hippe en modieuze kleding en naar nostalgie riekende postkaartjes voor iedereen die deze zomer lekker in Belgenland bleef.

Ook een hippe bar- en bookshop ontbrak niet en in de knus ingerichte hoekjes konden bezoekers genieten van hoorspelen. Dat laatste was het werk van Ilse Cox en Evelien Dockx.

Oortheater

De twee jonge vrouwen leerden elkaar kennen tijdens hun opleiding Radio aan de Erasmushogeschool in Brussel. “Tijdens het maken van onze masterproeven beseften we dat we al dat harde werk niet verloren wilden zien gaan”, legt Ilse uit. “Daarom meldden we ons aan voor het BAAS-project.”

Ilse en Evelien waren niet alleen. Meer dan honderd mensen wilden hun eigen baas worden. Communicatiemedewerker Margot Hermans verklaart het succes: “De drempel om zich in te schrijven is erg laag omdat je geen echt businessidee moet hebben. We zien ondernemen zeer breed: het kan gaan van iemand die feesten wil organiseren, freelancer wil worden, iemand die een buurtwinkel wil openen tot iemand die vlinderdassen ontwerpt. Ons doel is simpelweg om het ondernemen zo veel mogelijk te promoten”.

Tot hun eigen verbazing behoorden ook Ilse en Evelien tot het selecte clubje gegadigden die hun onderneming mochten uitbouwen en 500 euro aan opleidingscheques kregen. “Op de selectiedag vroegen we constant aan elkaar of we nu echt geselecteerd waren. We konden het niet geloven”, grinnikt Evelien. Ilse knikt: “Het is leuk om te horen dat je idee helemaal niet zo gek is en dat het wel degelijk potentieel heeft.”

Persoonlijke begeleiding

De dames zijn nochtans al twee jaar afgestudeerd. “Hoewel onze familie en vrienden positief stonden tegenover ons idee van oortheater, ondernamen we nooit concrete actie. Het geloof van objectieve stemmen en de deadlines van het coachingproject maken echter dat ons audioproductiehuis (het Huis van Eustachius, red.)  nu een realiteit is”, vertelt Ilse.

Niet alleen de deadlines, ook de coaching bleek een enorme hulp. “We overliepen alle juridische en financiële aspecten van het ondernemerschap. Dat zorgde ervoor dat we verder kunnen evolueren met onze zaak. We worden nog tot eind december begeleid - nadien moeten we het alleen redden”, legt Evelien uit.

Hermans is het daarmee eens maar nuanceert tegelijkertijd: “Dat is de feedback die we van veel deelnemers krijgen. BAAS geeft hen structuur om verdere stappen te ondernemen. Onze persoonlijke begeleiding is onze kracht. We verwijzen onze deelnemers niet door naar websites of duwen hen geen brochures in de hand. Concrete begeleiding na december staat inderdaad nog niet vast maar het is wel zo dat de persoonlijke begeleiding blijft. Een aantal van onze partners, zoals Unizo en Microstart, kunnen hun expertise aanbieden aan een deelnemer, wat zorgt voor extra begeleiding."

Toekomst tegemoet

Net zoals de initiatiefnemers van de andere negen projecten hopen Ilse en Evelien dat ze ooit als zelfstandige kunnen leven van hun audioproductiehuis. “In tussentijd zijn we blij met hoe het nu loopt. De vele fijne reacties van de bezoekers in de BAASwinkel geven ons vertrouwen”, besluit Evelien.

De sluiting van de belevingswinkel betekent dus lang niet het einde van de ondernemingen. Terwijl Evelien, Ilse en hun collega’s verder timmeren aan de weg om hun eigen baas te worden, zal het BAASproject ook volgend jaar weer jong ondernemerstalent coachen.

"Toch kunnen we daar nog niet te veel over kwijt maar de kans is inderdaad groot dat het project, na het succes van deze eerste editie, in dezelfde vorm wordt verdergezet”, zegt Hermans.

Wil je meer weten over het BAAS-project? Neem dan een kijkje op de website of Facebookpagina van BAAS. De ondernemingen van dit jaar hun verhaal prijkt op rootdigital.be/baaswinkel/.

© 2015 – StampMedia – tekst: Chloë Carlens, foto: Stefan Lambrechts



Dit artikel werd gepubliceerd door Apen.be op 02/09/2015
Dit artikel werd gepubliceerd door Jongerenplaneet.be op 02/09/2015
Dit artikel werd gepubliceerd door Allesoverjeugd.be op 02/09/2015
Dit artikel werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad - online op 02/09/2015