Tijdens het weekend van 8 en 9 september 2018 kon je in Kleine – Brogel duizelingwekkende vliegstunten bewonderen tijdens een van de grootste vliegshows van het land: de Belgian Air Force Days.
De Belgian Air Force Days is een evenement waar de Belgische luchtmacht haar beste beentje kan voorzetten. Daarnaast zijn er ook altijd een paar buitenlandse stuntteams en demo's te zien. Bij onze aankomst was het de beurt aan de Spaanse demo, een F-18 van de Spaanse luchtmacht.
Niet alleen in de lucht viel iets te zien. Op de grond kon je kijken naar de zogenaamde 'static shows', waarbij mensen toestellen uit verschillende landen van dichtbij konden bekijken. Tijdens de static show kon je vliegtuigen zoals de AWACS van de NAVO bekijken, maar ook de Slovaakse Mig-29. In sommige toestellen, zoals de Italiaanse F-35, had je dan ook de kans om eens in de cockpit te zitten .
Dogfights
In de hangars aan de ingang van de basis, een weg die zeer zorgvuldig was uitgestippeld voor de bezoekers, kon je ook de technische kant van de F-16 leren kennen. Er werd getoond hoe je zo'n reusachtig toestel onderhoudt en welke bewapening op het toestel gezet kan worden: van bommen die worden gebruikt voor gronddoelen tot raketten in dogfights. Iets verder stonden de drie toestellen die in hetBelgisch leger worden ingezet: de Marchetti, het toestel waar een leerling- piloot zijn opleiding mee begint. Daarna stapt hij over op de Alphajet, een toestel van Franse makelij. Uiteindelijk doet hij zijn actieve dienst met de bekende F-16.
Papieren vliegtuigjes
We zetten onze weg verder langs verschillende kraampjes, waar je allerlei kitscherige dingetjes kon kopen, zoals een papieren vliegtuigje dat je in elkaar kan steken of een vliegoveralls die de piloten dragen. Iets verderop lag de landingsbaan, waar je de show kon bekijken. Op het moment dat wij er aankwamen, was de Spaanse F-18 net bezig aan zijn demo, een equivalent van de F-16.
De nieuwe F-16's
Erg opvallend waren de historische toestellen: de P-51D Mustang, een SV (Stampe & Vertongen) en nog enkele kleine dubbeldekkers. Maar omdat dit geen historische editie was, vlogen ze niet. Deze editie was duidelijk gericht op iets anders. Binnenkort worden de F-16's van het Belgische leger vervangen. Momenteel zijn er nog 3 modellen die kans maken: de Amerikaanse F-35 Raptor, de Franse Rafale C en de Engelse Eurofighter Typhoon. Enkel de Rafale en de Typhoon vlogen tijdens het weekend, de F-35 is bleef op de grond. Maar het waren niet enkel straalmotoren die de kans kregen om hun kunsten te laten zien We zagen ook een zweefvliegtuigje , hevig gesponsord door Red Bull. Het toestel haalde enkel elegante en rustgevende trucjes uit, Een welkome afwisseling op het luide gebrul van de jachtvliegtuigen.
Elegante aerobatie
Het eerste stuntteam van de dag was dat van de Belgian Red Devils in combinatie met de Fouga Magister. Dit Belgisch stuntteam vliegt enkel op Marchetti, maar in de jaren ’50 was de Fouga Magister het eerste toestel waar aspirant-piloten op jet leerden vliegen. Deze stunt is gebruikelijk op de Belgische Airshows.
Daarna kregen we een elegante show te zien van de Breitling Jet Team. Het in Frankrijk gevestigde civiele aerobatic team, dat wordt gesponsord door de Zwitserse horlogefabrikant Breitling, noemt Dijon haar thuisbasis. Dit team vliegt met de Aero L-39 Albatross, een toestel van Duitse makelij. Het loont altijd de moeite om dit team aan het werk te zien. Het is voornamelijk bekend voor de elegante diamant-formatie met de witte rook die uit de toestellen wordt gelaten, wat het voor de toeschouwers ook gemakkelijk maakt om de toestellen te blijven volgen.
Franse trots
De hoofdact, La Patrouille de France, is ook afkomstig uit Frankrijk. Zij komen uit Salon-de-Provence . La Patrouille de France (afgekort La PAF) vliegt ook op Alphajet, een toestel waar Belgische leerling-piloten ook mee vliegen. De Alphajet is de tussenstap tussen Marchetti enerzijds en de F-16 anderzijds. La Patrouille de France is een totaal ander team dan de Breitling Jet Team. La PAF is lid van de Franse luchtmacht en bestaat uit ervaren piloten die mogelijk dienst hebben gedaan in Syrië of andere operaties van de Franse luchtmacht. Het is een formatie die bestaat uit 9 piloten met een team van 35 technici die de toestellen onderhouden. Het is ook voor deze show dat het publiek naar de Belgian Air Force Days afzakte. Normaal gezien begint hun show telkens op dezelfde manier: met de rook in de kleuren van de Franse vlag, en de Marseillaise als achtergrondmuziek. Dit jaar was dit echter niet het geval, wat een beetje afbreuk deed aan de charme van het geheel.
Deze editie was al bij al geslaagd, ondanks het feit dat het aanbod aan stuntteams vrij mager was. Dit kan ook te wijten zijn aan de lastige knoop die moet doorgehakt worden door de Belgische regering. Namelijk: met welk toestel zal de Belgische luchtmacht nu uiteindelijk vliegen?