Met de aankondiging op 17 september 2013 van de ontwikkeling van een nieuw elektrisch voertuig, neemt General Motors in Amerika de handschoen op tegen Tesla, een opkomende producent van elektrische auto's uit Sillicon Valley. Toch blijf de elektrische automarkt gedomineerd door Nissan.
Model $
Het populaire Model S is een grote reden voor het succes van Tesla in 2013. Deze elektrische sedan is uitgerust met een krachtige Lithium-ion batterij, met maximaal vermogen tot 270 kW. Dit vermogen laat een versnelling toe van 0 tot 100 km/u in maar 4,2 seconden. Deze snelheid kan het Model S zo’n 320 kilometer behouden, beduidend meer dan haar concurrentie.
General Motors wilt nu, naast de elektrische Chevy Volt, een nieuw concurrerende auto op de markt brengen, die voor slechts 30.000 dollar hetzelfde rijbereik als dat van het Model S zal hebben. Ter vergelijking: het basispakket van het Model S, uitgerust met een 60kWh accu en 306pk, kost algauw 62.800 dollar.
Maar terwijl General Motors nog geen einddatum op haar plannen kan plakken, blijven de verkoopcijfers van Tesla in Californië stijgen. Er werden dit jaar al 4.714 Tesla-modellen verkocht tegenover 4.586 Porsches en 1.258 Jaguars. Een opvallende overwinning van de elektrische markt op de traditionele brandstofmotoren en -voertuigen.
Wees Leaf
Nissan, die andere concurrent, houdt nog steeds de controle over de markt. De Nissan Leaf ging wereldwijd al 50.000 keer over de toonbank, een stuk meer dan het Model S. Nissan is trouwens zeker van haar product en beweert dat Leaf gebruikers niet meer dan 120 kilometer per dag rijden, wat haar de hoge kosten van een sterkere batterij bespaart.
Can you supercharge that?
In Europa begint ook een en ander te bewegen op het elektrische circuit. Volkswagen AG heeft begin deze maand aangekondigd dat het alles in het werk zal stellen om de elektrische automarkt tegen 2018 te veroveren. Met merknamen als Porsche, Audi en BMW, dat eind juli de productie van de elektrisch aangedreven i3 en de sportwagen i8 bekend maakte, is deze berichtgeving zeker niet te onderschatten.
Daarnaast werkt Mercedes-Benz ook aan een eigen project, 'e-mobility' genaamd. Op het autosalon van Parijs werden de SLS AMG Coupé Electric Drive en de B-Klasse E-Drive voorgesteld. De SLS Coupé is meteen de sterkste elektrische auto ooit gemaakt: vier elektrisch bestuurde elektromotoren, één voor elk wiel, produceren 522kW vermogen, 709pk en slechts 0 g/km CO2. Volgens het bedrijf zullen de eerste exemplaren van de luxueuze sportwagen midden volgend jaar verschijnen.
Nochtans is Tesla zich goed aan het bewapenen. Volgens het jaarlijks verslag van financieel onderzoeksbureau Investors’ Report, dat 5.000 bedrijven wereldwijd volgt, werkt Tesla aan een uitbreiding van het Supercharging netwerk in Europa, een netwerk elektrische tankstations voor haar eigen Lithium-ion accu’s. Zo zou, volgens het rapport, in Duitsland, België, Nederland, Oostenrijk, Denemarken en Luxemburg de afstand tussen elke inwoner en een elektrisch tankstation maximaal 320 km bedragen, binnen het bereik van het Model S.
Goedkopere batterij
Tesla is, ondanks de 68 miljoen dollar aan premies dat het in het eerste kwartaal van 2012 ontving omwille van het duurzame beleid van de staat Californië, nog steeds verlieslatend. Het kostplaatje van een 1kWh batterijpakket loopt gemakkelijk op tot 500 dollar. Het Model S heeft gemiddeld zeventig kWh nodig, wat de minimale kostprijs op 35.000 dollar brengt, zonder een chassis of wielen.
Tesla Chief Technical Officer, JB Straubel, beweert echter dat ze batterijen maken voor een lagere kostprijs dan die van de industrie. Maar om over de technologie van veiligere en krachtigere batterijen te kunnen beschikken, hangt Tesla nog steeds af van de chemische bedrijven en laboratoria. Het ontwikkelen van betere Lithium-ion batterijen, met grotere energiedensiteit en verbeterde levensduur, is één van de belangrijke projecten waarnaar wereldwijd onderzoek wordt verricht. Eind augustus maakten technologieconcern General Electric en het Lawerence Berkley nationaal labo in de VS bekend dat ze volgend jaar een prototype voor een goedkopere, veiligere en sterkere batterij zullen maken, op basis van water en anorganische bestanddelen. Dit kan op termijn de kostprijs van Tesla modellen behoorlijk doen afnemen, en de verkoopcijfers doen stijgen.
© 2013 - StampMedia - Daniel Choukroun
Dit artikel werd gepubliceerd door Engineeringnet.be op 07/10/2013