Onze reporters brengen een week lang verslag uit vanop het Film Fest Gent. Louise (18) ging kijken naar ‘Black Coal, Thin Ice’, een van de favorieten voor de Grote Prijs voor Beste Film. “Zeer sterk werk met visueel knappe shots, intrigerende personages en ook een pakkende karaktertekening hiervan."

Het kraakt wanneer hij haar ’s avonds na het werk tracht te volgen bij het afleveren van de was. Het piept schel wanneer hij haar tevergeefs probeert in te halen bij het schaatsen. Het ijs, de dunne laag waar net dat andere, verknipte kantje van een personage onder schuilt is steeds aanwezig.

Tegen de achtergrond van een grijze, troosteloze industriestad probeert Zhang, een alcoholverslaafde ex-politie-inspecteur, met zijn vroegere collega’s een moordzaak op te lossen, nu vijf jaar na het eerste slachtoffer opnieuw doden blijken te vallen. Allen blijken ze gelinkt te zijn aan de weduwe van het eerste slachtoffer.

Koude, harde China

Wanneer Zhang uitzoekt hoezeer de intrigerende, kwetsbare jonge vrouw de hand heeft gehad in lichaamsdelen die honderden kilometers van elkaar opduiken, wordt hij ook meer en meer aangetrokken tot haar. Verwacht in deze film noir echter geen verboden liefdes of foute passionele romances. Dit grauwe, industriële China en zijn donkere, trieste achterkamertjes, eethuisjes en dansgelegenheden worden gedomineerd door een koudheid en hardheid, wat het elk snerpen van het ijs treffend illustreert.

Ook alle personages delen deze troosteloze gelatenheid, bij vrijscenes lijkt geen vleugje warmte te bekennen en ‘liefde’ is wel de minst passende benaming die je kan bedenken over wat er zich afspeelt tussen beide reeds sterk gekwetste, ontwrichte personages. Gwei Lun-Mei geeft haar karakter ook zeer sterk vorm door haar steeds die flinterdunne laag vrouwelijke geheimzinnigheid mee te geven: is ze inderdaad het zwakke meisje dat alles maar ondergaat, of stuurt ze de gebeurtenissen wel degelijk onder de oppervlakte?

Favoriet voor Grote Prijs

Het is bij momenten een zware, pessimistische film, maar Yinan slaagt er langs de andere kant wel in af en toe het geheel te verlichten met een vleugje (natuurlijk) zwarte humor. Diao Yinan heeft met zijn thriller een zeer sterk werk geleverd, met visueel knappe shots, intrigerende personages en ook een pakkende karaktertekening hiervan.

Black Coal, Thin Ice heeft de Chinese regisseur Diao Yinan, die ook al Uniform (2003) en Night Train (2007) op zijn naam heeft staan, de Gouden Beer opgeleverd op het filmfestival in Berlijn en is ook nu in Gent terecht één van de favorieten om aan de haal te gaan met de Grote Prijs.

© 2014 – StampMedia – Louise Willocx


Dit artikel werd gepubliceerd door Gentblogt.be op 20/10/2014