Wie al naar Lanaken is geweest, heeft er waarschijnlijk voor gekozen om met de auto te gaan. Dat komt omdat het lastig is om de gemeente te bereiken met het openbaar vervoer. De gemeenteraad is er zeker van dat dat in de toekomst zal veranderen. Lanaken rekent daarvoor op het Spartacusplan, waar het grote voorstander van is.
Door het Spartacusplan zal de gemeente een stuk vlotter bereikbaar zijn met het openbaar vervoer. Het gaat dan vooral over Spartacuslijn 1, een verbinding tussen Hasselt en Maastricht. Het is op dit moment nog niet duidelijk of die lijn een sneltram of een trambus wordt. Daarvoor is er nog meer onderzoek nodig, maar beide opties zouden een groot voordeel zijn voor de mobiliteit in Lanaken.
Schakelgemeente
“Het Spartacusplan is cruciaal voor de ontwikkeling van onze gemeente”, zo klinkt het bij schepen van Mobiliteit Sofie Martens (Open VLD). “Het is zowel voordelig voor het creëren van een sterker mobiliteitsknooppunt als voor de woongemeente zelf.”
Lanaken is een schakelgemeente tussen Maastricht, Diepenbeek en Hasselt. Dat betekent dat het er vaak druk is op de weg. “We richten ons voor het woon-werkverkeer vooral op studenten en gezinnen.” Op die manier wil Lanaken voor minder drukte zorgen op de weg en hoopt de gemeente dat er in de toekomst meer mensen voor het openbaar vervoer zullen kiezen.
“De bereikbaarheid van Lanaken mag ook geen probleem zijn voor toeristen. Onze gemeente is namelijk heel centraal gelegen in de Benelux”, volgens Martens. “Er is in Lanaken trouwens ook een fietsnetwerk dat grensoverschrijdend is.”
Gemeenteraadslid Boris Mechels (N-VA) heeft een andere visie over wat het Spartacusplan zal betekenen voor Lanaken. “We hebben als partij in Lanaken altijd tegen het Spartacusplan gestemd. We vinden dat het veel te veel geld kost, maar onze gemeente zou ook gewoon gebruikt worden als een grote parking. We liggen namelijk tussen Maastricht en Hasselt.”
Mechels zegt dat parkeren in Lanaken nu al een groot probleem is en dat het Spartacusplan dat probleem alleen maar erger zou maken. Mensen zouden in de gemeente parkeren om vervolgens naar Hasselt of Maastricht te gaan. “Vanaf het moment dat Spartacus er komt, is dat de doodsteek voor het centrum van Lanaken.”
Hoppinpunten
Ondertussen wordt er ingezet op groene energie. Voor de fietsers zijn er fietslaadpunten, voor elektrische wagens laadpalen. “Die laadpunten worden gefinancierd door de gemeente en Fluvius”, zegt Martens.
Het gemeentepersoneel geeft het goede voorbeeld. Voor hen is er geïnvesteerd in een elektrisch wagenpark en elektrische fietsen. Het personeel kan zich dus altijd op een duurzame manier verplaatsen.
“We denken ook voortdurend na over de beste opties voor deelmobiliteit in onze gemeente.” Lanaken zet samen met de vervoerregio in op Hoppinpunten. Zo’n Hoppinpunt is een knooppunt waarbij er voor fietsers en autobestuurders de mogelijkheid is om te parkeren. Daarnaast zijn er verschillende vervoersmogelijkheden. Ook daar wordt er gebruik gemaakt van deelsystemen.
Historisch dorpje
“Op dit moment zijn we volop bezig met onderzoek naar het inrichten van veilige schoolomgevingen. Dat gebeurt in samenwerking met een studiebureau. We zetten ook in op de vervoerregio om de nieuwe regeling van De Lijn te kunnen uitrollen tegen 2023. Daarmee beginnen we in het voorjaar.”
Het parkeerbeleid en de verkeerscirculatie in Oud-Rekem is ook een aandachtspunt. Dat is een historisch dorpje met veel musea. Oud-Rekem werd in 2008 uitgeroepen tot het mooiste dorp van Vlaanderen.
Dit artikel werd gepubliceerd door HLN Regio op 14/01/2022.
Dit artikel werd gepubliceerd door Limburgnieuws.be op 05/01/2022.