Achter de schermen van
Rock Herk zijn medewerkers druk in de weer om het de artiesten zo aangenaam mogelijk te maken. Verantwoordelijke Daan Linsen merkt op dat artiesten vaker naar verantwoorde producten vragen. Het rockduo Blood Red Shoes kiest resoluut voor bio.

Daan Linsen is sinds zeven jaar verantwoordelijk voor het welzijn van de artiesten op Rock Herk en sinds vijf jaar op Rock Werchter.

Bij hem krijg je de pittige verhalen over 'riders': de wenslijsten van de artiesten. Zo vroeg een niet nader bepaalde muzikant ooit twee dwergen en een minipaard. Linsen merkt op dat artiesten tegenwoordig vaker vragen naar bio, fairtrade of producten die de lokale economie steunen.

Biologische rider

Op Rock Herk 2011 gaat de prijs voor meest bewuste rider naar de rockgroep Blood Red Shoes. Dit Britse duo bestaat uit Steve Ansell en Laura-Mary Carter. Hun eerder sobere rider bevat biologisch streekfruit en groenten, fairtradethee en Oxfam-chocoladerepen. "Voor ons géén vieze chips of andere vuiligheid", vertelt het duo.

Van chips sterf je

"Wij zijn geen gezondheidsfreaks, maar van elke dag chips en snoepjes te eten, sterf je", vertelt Ansell. "Bio smaakt bovendien beter. Ik wil geen genetisch gemanipuleerde appel met vijftig verschillende soorten chemicaliën."
Ook privé kopen Carter en Ansell altijd bio. "Goed voedsel kost geld. Als je de keuze hebt tussen een goedkope en een duurdere appel, moet je durven nadenken welk verhaal daar achter zit", zegt Ansell terwijl hij in een biologische appel bijt.

"Starbucks is satan"

Verantwoorde producten zijn een hype. Ook de koffieketen Starbucks biedt fairtradekoffie aan, al kan dat Ansell en Carter niet bekoren. "Starbucks buit de trend uit. Het bedrijf wordt geleid door satan in hoogsteigen persoon." Het duo beschouwt de koffieketen als het icoon van het kapitalistische denken: "Het is gebouwd om mensen die eerlijk proberen te produceren te verneuken. De werknemers worden uitgebuit."

Links

"Wij komen uit het links-progressieve Brighton. Dat beïnvloedt de manier waarop we handelen en werken. Wij denken over alles goed na", verklaart het duo. Hun koopwaar wordt bijvoorbeeld niet door kinderen uit China, Taiwan of Pakistan geproduceerd.

De prijzen van de concerttickets houdt de groep zo laag mogelijk. "Wij maken weinig winst. We verdienen amper iets aan onze producties. Ook aan onze tickets houden we geen waanzinnige bedragen over. Wij maken deel uit van de muziekindustrie, niet van de geldklopperij-industrie", gaat Ansell verder.

Politiek

Jaren geleden behoorde het duo tot het punkwereldje. Daar is organisch, macrobiotisch of vegetarisch eten geen uitzondering. Op grotere festivals verloopt het acceptatieproces wat moeizamer. "Wij zijn zogezegd die vreemde artiesten met bizarre verzoeken. We schrijven geen politieke nummers, maar politiek houdt ons wel bezig. Zo zouden we onze muziek nooit uitlenen aan een reclameclip voor telefoniebedrijven", besluit het duo.

© 2011 - StampMedia - Christoffer Allegrezza, foto's: Ann-Katrien Van De Velde