© Matthias Van Uytsel
reacties (0)

‘Het is knap om te zien hoe de deelnemende jongeren groeien als ondernemer en als mens. Dat geeft mij veel voldoening’, zegt Niele Jossa, coördinator van jeugdhuis De Vonk in Geel. Broeikas is een organisatie die klaarstaat voor jongeren met ondernemingszin. Elke jongere tussen 16 en 30 jaar kan er terecht met zijn ideeën.

Broeikas maakt deel uit van Startup 2440, een samenwerking tussen de stad Geel, Thomas More Kempen, KU Leuven en jeugdhuis De Vonk in Geel. Het jeugdhuis biedt op die manier jongeren de kans om hun ondernemingsdroom waar te maken. Niele helpt jongeren te stimuleren om hun idee uit te proberen en te proeven van het ondernemerschap. ‘Broeikas is niet zomaar een fabriekje waar ondernemingen worden geproduceerd’, vertelt hij. ‘Het gaat om het proces, het uitproberen en het proeven van ondernemen. Ik moedig jong talent aan om uit hun comfortzone te komen. Als ik een idee met veel potentieel zie, daag ik de persoon in kwestie uit om ermee aan de slag te gaan. Zo gaat de bal aan het rollen.’

Haven

Broeikas is een speelplaats voor jonge ondernemers. De ideeën zijn heel uiteenlopend. Niele: ‘Dat kan gaan van het oprichten van een eigen kledinglijn tot het organiseren van evenementen in leegstaande gebouwen.’ Stap voor stap stippelt Niele met elke ondernemer in spe een eigen traject uit. ‘Ik geef iedereen de kans om ideeën te ontwikkelen en uit te proberen. We bespreken het idee van A tot Z en gieten het in een toekomstplan. Sommige jongeren krijgen geen kans om te ondernemen. Daar wil ik verandering in brengen. Iemand die zin heeft om iets op poten te zetten, is altijd welkom in de Broeikas.’

De organisatie Haven werkt nauw samen met Broeikas. ‘Om iemands project tot leven te brengen, verwijs ik de jongeren door naar Haven’, stelt Niele. Haven specialiseert zich in het administratieve en financiële aspect van een ondernemingsproject. Het platform laat elke ondernemer toe om te experimenteren met een start-up in de praktijk. Op die manier leren jongeren meer inzicht te krijgen in hun financiën.

Twee jaar lang krijgen jonge ondernemers de tijd om hun producten en diensten te verkopen aan klanten, te groeien in hun competenties en reclame te maken voor hun merk. Ze mogen zelfs gebruik maken van het btw-nummer van Haven. Daarnaast helpt Haven de jongeren administratieve drempels te overwinnen. Na twee jaar is het de bedoeling dat je als jongere kan doorstromen tot zelfstandig ondernemer met een eigen product op de markt.

Verwennerie

Niele: ‘Op dit moment zitten er verschillende projecten in onze Broeikas. Verwennerie is er daar eentje van.’ Elke Verschueren opende haar bakkerij Verwennerie met behulp van Broeikas. ‘Vanuit mijn interesse in banketbakken, besloot ik om een opleiding banketbakker te volgen in Antwerpen’, vertelt ze. ‘Dankzij Broeikas en Haven kon ik mijn vaardigheden in de praktijk omzetten. Zo is Verwennerie ontstaan.’

Verschueren maakt taarten en gebak op maat van haar klanten. ‘Ik ben bezig met glutenvrije, lactosevrije en seizoensgebonden voeding,” zegt ze. “Bovendien vind ik ecologie ook belangrijk. Bij het verpakken van mijn gerechten gebruik ik gerecycleerd materiaal. Niele heeft me gemotiveerd om een eigen zaak uit de grond te stampen. Hij peilde naar mijn klanten, afzetgebied en concept. Dat zorgt ervoor dat ik duidelijke verwachtingen kan scheppen over mijn zaak.’

Wrong Line Studio

Naast Verwennerie draait Wrong Line Studio ook op volle toeren. Dat is het kledinglabel van Alexander Wattecamps (19) en Gilles Verset (20). Maandelijks lanceren de jongens een nieuwe modecollectie. ‘Ik ben supertrots op deze jongens’, vertelt Niele. ‘Hun typische urban street style spreekt veel jongeren aan.’ Gilles Verset: ‘Via een vriendin zijn we terecht gekomen bij Broeikas. Niele was meteen enthousiast over onze kledinglijn. Hij is ons klankbord en stuurde onze actieplannen tijdig bij. Nadat ons idee tot een concreet plan was uitgewerkt, verwees Niele ons door naar Haven. Daar volgden we verschillende workshops over prijszetting en concurrentie. We leerden een financieel plan en een jaarkalender op te stellen. Door een paar honderden euro’s te investeren, zijn we erin geslaagd om Wrong Line Studio op de modekaart te zetten. Ondertussen is onze kledingzaak een groot succes in Mol en omstreken.’

vorige volgende

Reacties

Plaats een reactie