Verschillende jeugdorganisaties organiseerden op donderdag 19 mei 'Move2learn, Learn2Move' op de Artesis hogeschool in Antwerpen. De dag was vooral bedoeld voor jongeren die geïnteresseerd zijn in een buitenlandse stage of vrijwilligerswerk.

Bij veel jongeren in het middelbaar onderwijs leven er vooroordelen tegenover buitenlandse stages. Vaak denken ze dat je aan de universiteit moet studeren of erg slim moet zijn.

"We willen met deze infosessie tonen dat deze vooroordelen onterecht zijn", vertelt Koen Lambert van JINT vzw. "Je kunt vanaf het middelbaar onderwijs al in het buitenland stages of vrijwilligerswerk gaan doen. Je hoeft zeker niet heel slim te zijn om dit te kunnen doen."

Interactieve infosessie

In de voormiddag werden verschillende workshops gehouden. De organisatie praatte met de jongeren over hoe belangrijk het is om in het buitenland werkervaring op te doen. Het zorgt ook voor een sterke meerwaarde bij een toekomstige sollicitatie.

Verder gaf de organisatie uitleg over subsidies: "Het is belangrijk dat de school of jeugdorganisatie subsidies aanvraagt voor de leerling of voor de groep, want zelf kunnen ze dat niet", aldus Lambert.

In de namiddag stond een 'meet & greet'-sessie op het menu. Op deze expo stonden verschillende middelbare scholen waaronder het Provinciaal Instituut voor Technisch Onderwijs en Stedelijk Instituut voor Sierkunsten en Ambachten.

Het perfecte instrument

Jongeren die een kans in het buitenland willen wagen, konden hier de nodig informatie vragen. Daarnaast konden ze van gedachten wisselen met jongeren die al ervaring hebben opgedaan. "Ervaring uitwisselen met anderen is het perfecte instrument om iemand vertrouwd te laten geraken", zegt Sofie Van Zeebroeck van JINT vzw.

Als afsluiter volgde nog een receptie waar leerlingen van diverse middelbare scholen, geïnteresseerden en ex-stagiairs met elkaar konden praten. Lieven Scheire, het bekende gezicht van Neveneffecten, praatte de dag aan elkaar.

© 2011 - StampMedia – Hoi-Fung Ng en Vince Buyssens


Dit artikel werd gepubliceerd door AEYC op 24/05/2011