Artsen zonder Grenzen, Kom op tegen Kanker, Unicef, Rode Kruis,... Al die liefdadigheidsorganisaties maken gebruik van vrijwilligers om geld in te zamelen. Belangrijk daarbij is de naamsbekendheid. Een actie die bij het grote publiek niet bekend in de oren klinkt, zal weinig geld in het laatje brengen. De makkelijkste manier om die bekendheid te verwerven? Een bekendheid bij de campagne betrekken. Maar hoeveel kost dat? En zijn er geen betere manieren om geld in te zamelen?
Frederieke Duchateau, communicatieverantwoordelijke, media en events bij Vredeseilanden, vindt het belangrijk dat de bekende Vlaming zich volledig kan vinden in het doel dat hij ondersteunt. “We gebruiken een BV niet enkel als uithangbord voor de media. We merken wel dat de media een ngo-verhaal sneller oppikken als een bekend persoon eraan verbonden is. Maar we willen vooral oprechtheid nastreven.”
Ook Plan België deelt die mening. “We hebben een partnerschap met de Red Flames, die niet alleen bekender worden, maar ook het juiste profiel hebben om de verhalen van meisjes uit het Zuiden te vertellen, aangezien ze daar ook voetballen. Koen Wauters is ook een droomambassadeur met veel input. Het sensibiliserings filmpje waarin hij zijn dochter uithuwelijkt, was zijn idee. Samenwerkingen met BV’s zijn altijd op vrijwillige basis, ze krijgen hiervoor niets betaald.”
Motivatie
Soms nemen BV’s ook zelf het initiatief. Kijk maar naar Saartje Vandendriessche. Zij werkte mee aan de actie Loop Naar De Maan. “Steven Terlaeken, Tine Embrechts en ik hebben dat project verder uitgewerkt. Sporten is sowieso mijn dada. Dat kunnen combineren met een goed doel, is fantastisch.” Kom op tegen Kanker was zo enthousiast dat er ondertussen een tweede editie van start is gegaan.
Geena Lisa zocht het iets verder en trok naar Afrika. Met de vzw Afrodidact richtte ze een school op in Gambia en doet ze onderzoek naar kwalitatief onderwijs in derdewereldlanden. “Waarom ik dat doe? Enerzijds omdat ik de tijd en zin heb, anderzijds omdat ik mij als mens verplicht voel. Ik heb het goed en ben daar zo dankbaar voor dat ik het wil delen met mensen die het minder goed hebben.”
Kamal Kharmach is een geëngageerde Vlaming, maar heeft het moeilijk met de mediabelangstelling. “Ik werk liever achter de schermen mee. Ik heb schrik dat mensen denken dat ik vooral uit eigenbelang en voor m’n imago zou helpen. Voor Rode Neuzendag heb ik een uitzondering gemaakt. Ik heb het zelf psychologisch zwaar gehad en was blij dat ik mijn steentje kon bijdragen.”
Naast BV’s is originaliteit belangrijk om media-aandacht te bekomen. Het Rode Kruis werkte daarom samen met Defensie. Ze lieten Eline De Munck als Fanny Kiekeboe uit een Sea King springen om hun stickeractie te promoten, die dit jaar in het teken staat van De Kiekeboes. Het was een heus event op het Noordzeestrand. “Defensie maakte een testvlucht met de Sea King en werd graag geassocieerd met een organisatie als de onze. Wij konden de media- aandacht gebruiken en vonden Eline De Munck bereid om uit de Sea King te springen. Een win-winsituatie die geen geld kostte voor beide organisaties”, aldus Ine Tassignon van Rode Kruis Vlaanderen.
Goede doel?
Maar het loopt niet altijd even vlot. De strijd om media-aandacht brengt ook nadelen met zich mee, zo blijkt uit het verhaal van Mediclowns. De organisatie doet jaarlijks meer dan 7.000 zieke kinderen opnieuw lachen. Serge Enckels, vader van Kenric (3) die aan kanker lijdt, kan daarover meespreken. “Van zodra Kenric ziek werd, heb ik alles laten vallen. Ik ben een jaar thuis geweest. Na een tijd ben je zelf op. Tot Mediclowns ons contacteerde. Zij kwamen regelmatig thuis langs. Kenric fleurde er altijd door op.”
Om geld in te zamelen voor de organisatie, spoort Mediclowns mensen onder andere aan om deel te nemen aan de marathon van New York. Die straalt heel wat prestige uit bij lopers. Om de actie extra kracht bij te zetten schakelt Mediclowns BV’s in om mee te lopen. Maar er schuilt een addertje onder het gras: de toegangsprijs voor die marathon bedraagt 550 euro.
Mediclowns organiseert samen met een reisbureau de hele trip. Dat betekent niet alleen toegang tot de marathon, maar ook het vervoer, eten en enkele activiteiten. Het totaal in te zamelen bedrag komt daardoor op 3.000 euro, een bedrag dat veel deelnemers via allerlei acties proberen in te zamelen. Nadeel: per deelnemer gaat uiteindelijk maar 500 van de 3.000 euro naar Mediclowns.
Voor de editie van 2017 lopen 80 mensen mee voor het goede doel, waardoor er 40.000 euro naar de organisatie gaat. Mooi, maar er is wel voor meer dan 200.000 euro ingezameld. De BV’s die meelopen, betalen hun trip zelf, benadrukt de organisatie. Vorig jaar liepen Eline De Munck, Freek Braeckman, Jef Neve en Wim Soutaer mee als gezichten van de campagne. Eline betaalde de reis via sponsoring van haar eigen brillenmerk, Freek betaalde het gewoon zelf en nam zijn hele gezin mee. Wim Soutaer wist niet meer waar het geld vandaan kwam, maar kon volgens de algemene coördinator van Mediclowns, Eddy Smits, gratis mee naar New York dankzij korting van het reisbureau en voorafgaand promowerk.
Rijst de vraag of het ingezamelde geld niet beter aan het goede doel zelf kan worden besteed in plaats van er een mooi hotel in Manhattan mee te boeken en een citytrip in New York te organiseren. Mediclowns regelt twee begeleiders voor de trip, wiens verblijf door de organisatie zelf wordt betaald.
Zonder BV’s
Dat er ook andere manieren zijn om geld in te zamelen, bewijst Swimmin’Genk.
Zij zamelden dit jaar 2.000 euro in voor Mediclowns door een zwemactie te organiseren. Ook Bart Fabry is ervan overtuigd dat het anders kan. Hij liep al vaker marathons en wilde zich samen met een paar vrienden inschrijven voor de NY marathon ten voordele van Mediclowns.
“Tot we doorhadden hoeveel geld we moesten inzamelen, en vooral hoeveel er uiteindelijk naar Mediclowns zelf ging. Al kan je natuurlijk ook zelf de reis financieren en enkel sponsoring van anderen vragen voor het geld dat naar het goede doel gaat.”
Bart liep al eens een marathon voor een goed doel, Villa Clementina. “Dat initiatief kwam uit onszelf. We hebben toen 2.300 euro ingezameld. Die opbrengst is integraal naar het goede doel gegaan. Ik doe het liever zo.”
Ook Sihame El Kaouakibi toont dat het anders kan. Ze runt sinds 2009 een urban culture beweging waar ondertussen wekelijks 1.000 jongeren met verschillende etnische achtergronden komen dansen en sporten. Het lidgeld bedraagt amper 50 euro per jaar. Voor kansarme jongeren die dat niet kunnen betalen, heeft El Kaouakibi een budget bijeen gespaard met de hulp van stille weldoeners. Of ze ooit al een BV heeft ingeschakeld? “Absoluut niet. Zonder een BV gaat het ook.”