GENK - Na twintig jaar stilte is de Genkse rockband Clown terug. Tijdens 'Muziek rijk Genk' gaf Clown een eerste reünieconcert. Voor Genk on Stage had Clown een leuke verrassing: een exclusieve live cd. In 2014 bregen ze een nieuwe plaat uit.

Clown is een Genkse band, maar toch is Genk on Stage het derde optreden in de oude mijnstad. “We komen allemaal van Genk, maar vóór Muziek rijk Genk hadden we slechts éénmaal de kans om hier op te treden. In de jaren zeventig dan nog”, zegt zanger Gido De Dooy. “Nochtans, in Genk optreden, voelt als thuiskomen.” Toetsenist Pino Guarraci voegt er aan toe: “Het voelt verjongend aan”.

Voor Genk On Stage bracht Clown ook een exclusieve live cd uit. "We hebben tijdens Muziek rijk Genk ons concert opgenomen en verkopen enkel vandaag de live cd", legt De Dooy uit.

'Dit is Clown!'

Twee singles bracht Clown in de jaren zeventig en tachtig uit. Nu werken ze aan een eerste full cd. Guarraci: “We hebben toen maar twee singles uitgebracht. Nu we opnieuw samen zijn beseffen we dat al onze oude nummers niet zijn opgenomen. Dit is de perfecte kans.”

Voorlopig houdt Clown het bij oud materiaal. “Na al die tijd herkennen mensen Clown inderdaad wel. We waren vroeger immers wereldberoemd in Genk. Toch is die cd een manier om te zeggen: ‘Dit was Clown!’”, legt De Dooy uit.

Nieuwe inspiratiebronnen

Clown werkt na al die jaren nog steeds op dezelfde manier, zegt Guarraci. “We werken samen aan de liedjes maar verdelen nadien de song per instrument. Gido doet als zanger de teksten; ik, gitarist Carlo en bassist Loreto de muziek.”

Clown werkt ook aan nieuwe nummers. De stijl evolueert, geven ze toe. “Wij waren grote liefhebbers van Genesis, Led Zeppelin en Pink Floyd”, zegt Guarraci. “Maar we hebben in de afgelopen dertig jaar ook andere bands leren kennen. Ook zij beïnvloeden ons. Ons muzikaal spectrum is zo veel breder geworden”, aldus De Dooy.

Evoluerende muziek industrie

Clown was de finalist van de eerste Humo’s Rockrally in 1978. Sindsdien is de wedstrijd fel veranderd, vindt Clown. “De Rockrally focust zich veel minder op rock”, zegt De Dooy. “Wij laten zien dat rock nog kan.”

Ook de muziekindustrie is de laatste jaren zeer fel veranderd. Guarraci vindt dat het vooral anders is om bekend te raken. “Dankzij de sociale media is het makkelijker om je muzikaal werk naar buiten te krijgen. Maar tegelijkertijd is er ook veel meer competitie omdat er minder labels zijn.”

© 2013 – StampMedia – Maarten Rommes, foto's: Magali Merzougui


Dit artikel werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad - online op 29/06/2013
Dit artikel werd gepubliceerd door Het Belang van Limburg - online op 29/06/2013
Dit artikel werd gepubliceerd door Het Belang van Limburg op 05/07/2013, p. 8