Kamal Kharmach is een zestienjarige StampMediareporter die bulkt van de ambities om te schrijven. Hij wil niet alleen degelijke journalistiek bedrijven, hij wil ook graag af en toe zijn mening over de toestand in ons land en in de wereld ventileren. Lees hier zijn tweede column.

Hebben journalisten niets beter om handen? Een week lang bomen ze door over twee gothics die zich miskend voelen op het Antwerpse Xaveriuscollege. De directie verbood de jongens een maand geleden zich nog in het zwart te kleden. De gothics kunnen er niet mee lachen en stappen naar de pers. Grote discussies worden gevoerd, de termen discriminatie en generatieclash vallen. En dat terwijl de directie enkel en alleen maar het schoolreglement naleeft. Resultaat van de media-aandacht buiten alle proportie: moeilijke gesprekken tussen directie en scholieren en twee jongeren die de hele mediahetze meer dan beu zijn.

Journalistiek is toch meer dan een populair onderwerp uitpersen omdat het nu eenmaal extra kranten verkoopt, niet? Acht maanden geleden werd ik, als zestienjarige, reporter voor het jongerenpersagentschap StampMedia. Een journalist, zo dacht ik, wil het beleid veranderen, stimuleert burgers kritisch na te denken en is eigenlijk een wereldverbeteraar. StampMedia bevestigde mijn kijk op de journalistiek. Ik ben trots op mijn persmedewerkerskaart. Maar nu ik zie hoe de 'échte reporters' aan de slag gaan twijfel ik toch aan de nobele bedoelingen van het vak.

Natuurlijk hebben de goths het recht om hun grieven kenbaar te maken. Een bewonderenswaardig initiatief, overigens. Maar de journalisten hebben van een mug een olifant gemaakt. In naam van de verkoopcijfers, want de hele discussie heeft geen burger politiek bewust gemaakt of tot sociaal engagement verleid. De directie leefde gewoon het reglement na en had geen kwade bedoelingen.

Ik offer mijn vrije tijd niet op om dit soort journalistiek te bedrijven. Ik betwijfel ook of schrijven over scholen die niet meer doen dan hun reglement naleven, potentiële journalisten zal aantrekken.

© 2009 - StampMedia - Kamal Kharmach