© Emily Van Campenhout

COVID-19 zet de wereld op zijn kop, maar niet enkel in de negatieve zin. Jongeren in lock-down zoeken naar creatieve manieren om zich bezig te houden, zeker nu tijdens de paasvakantie. Ze starten hun eigen projectje of vinden originele manieren om hun hobby’s van op afstand te blijven uitoefenen. Hieronder zetten we enkele jongeren in de kijker die vooral mensen weer met elkaar willen verbinden.

© Emily Van Campenhout

Emily Van Campenhout (27): online fanfare

Emily begeleidt de jeugdfanfare SMIK uit Kapelle-op-den-bos. Door de quarantainemaatregelen liggen de lessen en repetities van de fanfare al even stil en werd het concert waar ze zo naar uitkeken afgelast. Emily wou hier een digitale mouw aanpassen en ging op zoek naar manieren om de leerlingen betrokken te houden en te blijven laten oefenen. Zo zijn er nu leraren die oefeningen doorsturen naar hun leerlingen of zelfs lesgeven via videochat.

Maar wat de leerlingen het meest missen is samen repeteren. Dus wanneer de Vlaamse Amateurmuzikantenvereniging (VLAMO) opriep om het nummer ‘We Zullen Doorgaan’ in te spelen, besloot Emily om met haar fanfare een stapje verder te gaan. Van op afstand samenspelen? Emily en haar fanfare bewijzen dat het kan.

“Wanneer VLAMO opriep om het nummer “We Zullen Doorgaan” in te spelen, besloten wij om een stapje verder te gaan”

Jonas De Coster (23): een 3D-print in je brievenbus

Jonas de Coster (23) uit Ninove houdt zich graag bezig met het maken van 3D prints. Hij ontwerpt zelf de kleine figuurtjes op zijn computer om ze dan tot leven te brengen met een kleine 3D-printer die hij thuis heeft staan. Tijdens de lock-down kwam hij op het idee om zijn printjes op te sturen naar anderen. Via Instagram kunnen mensen aanvragen doorsturen, die hij dan voor hen uitwerkt.

Hij vindt het leuk om creatief bezig te zijn en vindt het vooral een goede manier om met mensen in contact te komen en een lach op hun gezicht te toveren tijdens deze moeilijke periode. “Het is altijd leuk om iets toegestuurd te krijgen, zeker in deze periode lijkt die blijdschap nog veel groter. Ik vind het super om mensen te verrassen met mijn ontwerpen en doe dat bovendien helemaal gratis,” vertelt Jonas.

“We willen iedereen creatief bezig houden en de schoonheid van poëzie extra in de verf zetten.”
© Virginie Platteau

Juliette (10), Emilie (13) en Aline (16): poëzie met boeken

Juliette (10), Emilie (13) en Aline (16) Delmotte zijn zussen die alle drie Woord studeren aan het conservatorium in Mechelen. Hun leerkrachten wilden hen graag motiveren om creatief bezig te blijven tijdens de lock-down en plaatsen elke dag een leuke opdracht op Facebook. Op 31 maart moesten ze samen poëzie maken door gebruik te maken van titels van boeken. Ze vonden het zo leuk om met een klein aantal boeken een mooi resltaat te maken, dat ze besloten een Instagram account (@titelpoezie) aan te maken om hun gedichten te delen. Hun inspiratie hiervoor haalden ze uit het Instagram account @tussenkunstenquarantaine, een account dat mensen aanzet om zich creatief bezig te houden.

Ze posten niet enkel hun eigen gedichten, maar moedigen ook anderen aan om zelf gedichten te maken en die dan naar hen door te sturen. “We willen iedereen creatief bezig houden en de schoonheid van poëzie extra in de verf zetten,” vertellen de zusjes Delmotte. Ze kregen al inzendingen van zowel volwassenen als kinderen en de reacties zijn positief. Zo hopen ze snel uit te breiden en meer inzendingen te ontvangen. “Dit is niet enkel een manier om ons bezig te houden, maar ook om contact te leggen met anderen en voor hen een leuke bezigheid te creëren.”

© Kasper Rombaut

Kasper Rombaut (16): een eigen misdaadroman

Kasper Rombaut (16) uit Zelzate schrijft zijn eigen misdaadroman. Hij kwam vorig semester op het idee tijdens de les Nederlands en begon er toen al aan te schrijven. Zijn tijd in quarantaine gebruikt hij om door te werken aan zijn roman. ‘Blauw naar Rood’ is grotendeels fictie, maar Kasper haalt ook veel inspiratie uit de realiteit. Zo zijn de personages gebaseerd op klasgenoten en leerkrachten en durven ruzies in de klas ook wel eens opduiken in zijn verhaal.

In zijn boek gaan de leerlingen van zijn klas op zoek naar de waarheid rond de mysterieuze verdwijning van een klasgenote. Ze vermoeden dat de leerkrachten meer weten dan ze willen prijsgeven. “Het boek is een echte hype in mijn klas, zowel de leerlingen als leerkrachten geven me tips en ideeën en moedigen me aan om mijn verhaal af te maken,” zegt Kasper, “Mijn grootste droom is dat ik ooit mijn boek kan afmaken en uitgeven.”

© Leen Gijs

Leen Gijs (27): Werken als crisisvrijwilliger

Leen uit Berchem is sinds kort werkloos en zocht een manier om zich nuttig bezig te houden. Ze gaf zich op als crisisvrijwilliger bij het Rode Kruis en had onlangs haar eerste opdracht. Leen mocht ouderen helpen om te leren videobellen zodat ze in contact kunnen blijven met hun familie. Op die manier wil ze ook de last voor het verplegend personeel helpen verlichten.

De ouderen en hun familie zijn heel dankbaar omdat het een manier is om met elkaar in contact te blijven. “Ik vind het heel tof om te doen,” zegt Leen. “Het is misschien maar een klein gebaar, maar mensen worden er heel gelukkig van. En dat is fijn om te zien.”

vorige volgende