ANTWERPEN - Na Brugge, Leuven, Kortrijk en Gent veroverde De Invasie op zaterdag 23 en zondag 24 maart Antwerpen. Deze vijfde editie was met liefst 10.700 bezoekers en ondanks het gure snertweer de grootste. "Editie na editie bereiken we een steeds groter publiek", zegt oprichter Bert Pieters.

Strijders

De Invasie is een collectief dat jonge ontwerpers samen brengt, hun krachten bundelt en hen een platform aanreikt. Aan de hand van exposities, een webshop en verschillende evenementen tracht het creatief België en Nederland een duwtje in de rug te geven. Een zeskoppige professionele jury, waarvan de samenstelling regelmatig wijzigt, selecteert de designers en waakt over de kwaliteit. De strijders, zoals de ontwerpers worden genoemd, worden geselecteerd aan de hand van twee belangrijke kenmerken. Bert Pieters legt uit: “De ontwerpen moeten vernieuwend en nog niet gezien zijn. De creaties mogen nog in hun kinderschoenen staan, maar moeten potentieel hebben. Een strijder mag enkel prototypes voorleggen, maar cruciaal is, dat er groeimogelijkheden zijn en er een markt voor is.”

Stoffig museum

Er heerste een gezellige drukte in het voormalig Etnografisch Museum. Zeventig jonge Belgische en Nederlandse ontwerpers stelden er met volle overgave tentoon. De etalages van het vroegere museum waren daarvoor uitermate geschikt. Iedere ontwerper had zijn eigen hoekje of etalage om zijn ontwerpen en creaties tentoon te stellen. Geen ruimte bleef onbenut. Het publiek kon oorbellen passen of een stoel uitproberen. Kinderen testten tekensjablonen en krijtborden.

Niet alleen in het museum heerste een positieve en aangename sfeer, ook de reacties op Twitter waren lovend:

Creativiteit en originaliteit

Iedere strijder probeert op zijn manier creatieve en vernieuwende ontwerpen te maken. Saskia Govaerts studeerde juweelontwerp aan de Academie van Antwerpen en richtte samen met twee medestudenten Studio Collect op. Saskia stelt haar juwelencollectie voor.

De manier van werken verschilt van strijder tot strijder. Ruth Boute, ontwerpster van PL/NK, vertelt: “Wij maken alleen meubels op aanvraag. Ik ontwerp de meubels en samen met Peter De Blieck produceren we alles zelf. Daarnaast houden we ons ook bezig met het ontwerpen van theaterdecors.”

Creativiteit en originaliteit zijn bijzonder goed van toepassing op de ideeën van Kim Craenen: “Ik heb stickers met verschillende personages gecreëerd. De bedoeling van deze Witty City People-stickers is om hen mee te nemen op reis en ergens achter te laten op een plaats waarvan jij vindt dat ze thuishoren. Op deze manier wil ik de hele wereld veroveren. Je kan de stickers natuurlijk ook op je agenda, koelkast of fiets hangen.”

© 2013 - StampMedia - Kaat Claessens, foto: Thomas Verstrepen


Dit artikel werd gepubliceerd door Jongerenplaneet.be op 29/03/2013
Dit artikel werd gepubliceerd door Apen.be op 29/03/2013
Dit artikel werd gepubliceerd door Pienternet.be op 29/03/2013