Mobiliteit is in deze verkiezingsstrijd een heet hangijzer. In Gent werd in mei 2012 het nachtelijk openbaar vervoer afgeschaft. Comac, de jongerenbeweging van de PVDA+, organiseerde daarom op 11 oktober een betoging waaraan een kleine honderd studenten deelnamen.

In 2009 werd het beleidsvoorstel van minister van mobiliteit Hilde Crevits goedgekeurd. Hiermee ging een forse besparing binnen het openbaar vervoer in Vlaanderen gepaard. “Het is volkomen onduidelijk wat de efficiëntie is van de maatregel”, reageert Stefaan Van Parys, woordvoerder van Comac. “Gent is een bruisende grootstad met tal van activiteiten die na middernacht plaatsvinden. Studenten die een graantje willen meepikken van het uitgaans-en verenigingsleven kunnen niet meer rekenen op het openbaar vervoer om naar huis terug te keren”, legt hij uit.

Tramlijn 1

Volgens Crevits zou de reiziger niets mogen merken van de besparingsoperatie. Ninke, tweedejaarsstudente psychologie aan UGent, spreekt die bewering tegen. “Er is flink gesnoeid in het aantal trams dat rijdt gedurende de weekdagen. Vooral tramlijn 1 rijdt veel minder frequent.”

Tramlijn 1 is volgens Parys de meest gebruikte tramlijn van Gent, en zelfs van Vlaanderen. “Ook bus A5 werd vaak gebruikt door pendelende studenten”, verduidelijkt hij. “Als protestactie werd naast de betoging tot ver na middernacht een unieke Comac-bus ingelegd, die opnieuw het traject van de vroegere nachtbus A5 aflegde. De studenten werden na afloop terug naar hun kot gebracht.”

Verkiezingsprogramma

Het kartel Sp.a-Groen nam de problematiek van het openbaarvervoernetwerk in Gent op in haar verkiezingsprogramma. Ook Open VLD beloofde haar steentje bij te dragen door middel van een beleidsprogramma dat de frequentie van de nachtbussen ten goede zou komen. “Ik hoop dat de traditionele partijen zich na de verkiezingen ten volle inzetten om op weekdagen voldoende nachtbussen te voorzien”, besluit Parys.

© 2012 - StampMedia - Valerie Schreurs


Dit artikel werd gepubliceerd door Nieuws.be op 12/10/2012