Organist, producer en tekstschrijver Hans Francken heeft rond een Hammond-orgel het muzikaal project 'Grand Hammond' in het leven. Samen met Ludovic Nyamabo, Yass Smaali en Lynn C gaf hij vrijdag een energiek optreden op Genk on Stage. Sinds 2012 werken Francken en Nyamabo aan het project, maar de doorbraak volgde in 2014.
Yass, jij bent een bekende Genkenaar. Hoe voelt het om elke keer in Genk op te treden? Is dat speciaal?
Yass: "Ja, deze keer was het echt speciaal. Het is heel goed gegaan."
Hans: "Hoe waren de reacties?"
Yass: "Super goed! Ze waren heel positief. Maar het waren wel vrienden van mij, dus ik weet niet of dat het echt waar is" (iedereen lacht)
Ludovic: "Yass heeft een serieuze fanclub bij, hoor. Het is niet normaal wat voor fanclub dat hij bijheeft!"
Hans: "Gij waart goed he, maar die achter zijnen Hammond, wie was dat eigenlijk?" (Hans uiteraard, hv)
Waarom nu precies een Hammond orgel? Vanwaar die voorliefde voor een niet zo voor de hand liggend instrument?
Hans: "Ja, ik vraag mezelf dat ook af. Vanwaar geen blokfluit, ofzo? (gelach) Ik ben daardoor gebeten op een dag. Dit is een manier om alles errond te breien. Het is de saus van heel ons project. Eigenlijk kunnen we daar alles mee spelen. Op het einde spelen we bijvoorbeeld 'Niggas in Paris' van Jay-Z & Kanye West en op de een of andere manier lukt dat. De sound past perfect. Ik blijf op mijn Hammond bezig tot iedereen overtuigd is, en dat tot aan mijn dood!"
Lynn C: "En sinds dat Hans dat doet, doet Beyonce dat ook! Echt waar! Dat is mij opgevallen!"
Hans: "Elke keer dat je een Hammond hoort denk je nu van: “ah! diene Hans, dat is zo ne lompe nog nie!”. Vroeger had je André Brasseur. In de jaren zestig bespeelde hij een Hammond. Alles komt terug, vroeger of later!"
http://www.flickr.com/photos/stampmedia/18567297903/in/album-7215765277…
Het lijkt me niet het meest eenvoudige instrument om overal mee naartoe te nemen.
Hans: "Awel, nu heb ik daar eindelijk iets op gevonden! Normaal breek ik mijn rug want dat is zo zwaar, maar nu heb ik iets dat ik in delen uit elkaar kan halen. Dus ik ben happy!"(Een verwijzing naar één van de covers die ze speelden eerder die avond, hv)
Hoe bepalen jullie wie wat zingt?
(iedereen wijst naar Hans)
Hans: "Ik zeg gewoon ‘gij moet dat doen en gij moet zwijgen’"
Lynn C: "We doen ons best!"
Yass: "En wij luisteren heel goed!"
Hans: "Ik wil wel de ideeën aanbrengen, maar we maken wel samen muziek. Het moet wel nog wat groeien, het heeft wat tijd nodig."
Gaan jullie in deze formatie heel de zomer verder?
Yass: "Dat hopen we!"
Ludovic: "Hopelijk dat er niemand ontslagen wordt!"
Hans: "Het zijn drie goede stemmen die matchen en veel aan kunnen. Dus ik hoop dat we zeker nog een hele tijd zo verder kunnen gaan."
Wat zijn nu de plannen voor de toekomst?
Hans: "Stap voor stap verder geraken."
Lynn C: "Werchter!"
Hans: "Elk jaar een trapje hoger in de running order en misschien eens een plaat. We dromen zeker van meer."
Ludovic: "Maar eerst veel spelen!"
En een beetje een feestje bouwen op het podium...
Ludovic: "Amai, altijd! Pak twee pintjes ofzo. Minstens."
Lynn C: "Ik heb dat niet nodig."
Ludovic: "Ik kan niet nuchter spelen denk ik. Maar ik ben wel redelijk nuchter, hé! Ik ben niet zat ofzo. (iedereen lacht)
Hans: "Heb je nog vragen? Want eh…"
(het gelach zwelt aan)
© 2015 - StampMedia/Stoorzender –tekst: Heleen Vanschoenwinkel; foto's: Machteld Bollen