Kill Frenzy is al zes jaar het alter ego van Sébastien Vanschoonbeek. De 24-jarige Hasselaar kan rekenen op de waardering van grote namen als 2 Many DJs en Benny Benassi. Hij evolueerde in zijn muziek en ondervond daarbij hoe de muziekindustrie in elkaar steekt.

Vanschoonbeek bewoog zich eerst in het genre ghettotech, dat house combineert met electro, hiphop en techno. Die snelle muziekvorm kan tot 170 beats per minuut tellen. Kill Frenzy versierde een contract bij het befaamde label DJ Godfather uit Detroit.

House dieper dan electro

In 2008 besloot hij zich meer op house te richten. "Dat genre is op een onverklaarbare manier 'dieper' dan hedendaagse electro. Het heeft ook meer maturiteit", aldus Vanschoonbeek.

House als gevestigde waarde

Vanschoonbeek ruilde ghettotech in voor house: "Sinds 2008 is electro harder geworden, maar niet beter. Ik had het mezelf makkelijk kunnen maken door in die hype mee te stappen, maar 'bleep bleep poing poing' zegt me niets." Voor Vanschoonbeek blijft house een gevestigde waarde. "House en techno vormen de basis. Je kan er alle richtingen mee uit."

Meer vrijheid

Kill Frenzy is zowel artiest als producer. "Ik maak alles zelf, dat werkt goedkoper en sneller. Creativiteit is vluchtig. Als ik inspiratie heb, wil ik meteen opnemen en niet wachten op een producer." Vanschoonbeek zit op dit moment bij het kleinschalige label Midnight Munchies. "Dat geeft me vrijheid. Kleinere labels staan meer open voor experimenten." De dj zou nooit tekenen bij grote platenmaatschappijen als EMI of Warner. "Ik hou er niet van als mensen me opdragen wat te doen."

Nieuwe media

Kill Frenzy verwierf naambekendheid toen Studio Brussel hem opnam in het programma Switch. Maar ook nieuwe media zijn niet meer los te koppelen van de hedendaagse muziekindustrie. "SoundCloud is bijvoorbeeld superhandig. Mensen vinden me onmiddellijk. Maar natuurlijk kan een artiest niet zonder het brede bereik van de klassieke media. Gelukkig pikken die ons op dankzij de nieuwe", aldus Vanschoonbeek.

Elektronische instrumenten winnen aan populariteit bij jongeren. "Dat is een logische evolutie, ze zoeken nieuwe klanken."

Macjockey

Samen met die elektronische revolutie steken ook vooroordelen de kop op. Zo ontstond het scheldwoord 'macjockey'. "Wij draaien inderdaad met een laptop. Bij nieuwe technologieën hebben mensen altijd schrik dat de pure creativiteit verdwijnt", zucht Vanschoonbeek. "Dat komt voort uit onwetendheid, want een dj doet meer dan gewoon 'plaatjes draaien'. Om op te vallen moet je vindingrijk zijn. Je kan op een akoestische gitaar ook Oasis coveren, maar is dat dan creativiteit?"

© 2011 - StampMedia - Christoffer Allegrezza