Mogelijk mogen fietsers binnenkort door het rode licht rijden om rechtsaf te slaan. Dat moet fietsen in de stad sneller en aantrekkelijker maken. Aan elk kruispunt komt daarvoor een aanduidend bordje. Door het rood fietsen in hartje Antwerpen, wij deden de test.
In sommige gevallen mag je toch door het rode licht rijden, leg het maar eens uit aan je kinderen. Sinds kort mag het ook in Frankrijk en in Nederland en Duitsland geldt het al jaren. Ook in België keurde de Kamer onlangs het controversiële voorstel goed en na de parlementaire vakantie is het de beurt aan de Senaat.
Op een Antwerpse Velo-fiets reden we enkele malen door het rode licht. Soms met een bang hartje, een andere maal rebels met opgestoken middenvinger. Maar nooit helemaal alleen. De eerste keer volgde een achterliggende fietser ons wiel met een bedenkelijke blik. Later bleek het merendeel van de passerende fietsers het rood te negeren. Door de jaren heen is de mentaliteit van de Antwerpse fietser sterk veranderd.
Nooit alleen
Vanuit de Nationalestraat door het rode licht rechtsaf de Kronenburgstraat oversteken, was poepsimpel. We waren lang niet de enige. Door het rode licht fietsen leek in ieder geval gemakkelijker dan op een zaterdagmiddag met een tweewieler te slalommen doorheen de drukte op de Meir.
De reacties verschilden. Autobestuurders ergerden zich, passerende voetgangers keken verontwaardigd op en de fietsers deden meestal met ons mee. Ze zagen er geen graten in. Regels of geen regels, fietser is koning. Tegenover het Justitiepaleis, aan de Kasteelpleinstraat, negeerden de fietsers het rood en staken ze de weg in één keer over, zonder het fietspad aan de overkant te gebruiken. Dat bespaarde hen enkele verkeerslichten aan de overkant.
Hindernissenparcours
Gevaarlijker werd het aan de Leien. Eens je aan de rechterkant van de Frankrijklei het einde van het fietspad opmerkt, moet je wel oversteken. Aan de middenberm loopt het fietspad namelijk verder. Wie daar door het rood oversteekt tijdens de spits, riskeert zijn leven, en het zou kunnen, volgens de nieuwe regels. Zowel voor autobestuurders als fietsers is het serieus wennen.
Ergernis bij voetgangers
Toen we op het einde van de Lange Nieuwstraat door het rood rechts afsloegen, voelde het wat onwennig aan. We zaten al aan de linkerkant van de weg, rechts reden namelijk de trams. Wanneer de voetgangers groen licht kregen en we rechtsaf sloegen, ergerden ze zich wel aan die ene fietser die zich aan een hindernissenparcours waagde en tussen twee overstekende groepen heen slingerde.
Hetzelfde verhaal aan de Jordaenskaai ter hoogte van de Suikerrui. Aan de rechterkant reden we dwars door het rode licht, terwijl enkele gepensioneerde oma’s en opa’s merkwaardig opkeken. Opnieuw zijn we niet alleen, een blauwe brommer snijdt ons zelfs de bocht af.
Niets vergeleken met de Meir
Voor de Antwerpenaar die de drukke meute op de Meir gewend is, is door het rood fietsen om rechts af te slaan, bij momenten meer een gewoonte dan een wetsvoorstel. Voor anderen blijft zoiets in een stad met trams even akelig en onwennig als autorijden.
© 2011 - StampMedia - Sander Carollo
Foto: © Arlette Stubbe voor Gazet van Antwerpen
Dit artikel werd eerder gepubliceerd in Gazet van Antwerpen van 23/07/2011, p. 58