Na Londen, Milaan en Parijs organiseerde ook Brussel zijn Fashion Days. Geen hele modeweek dus, maar de vierde editie van dit mode-evenement beweert toch het grootste van België te zijn. 

In het Square Brussels Meeting Center op de Kunstberg kon je vorige vrijdag naar een defilé van MAD Brussels; zaterdag stond in het teken van het magazine ELLE en zondag was er een brunch en pakte La Libre Belgique uit met een defilé van de Belgische modeacademies.

ELLE was zeer aanwezig op de DS Brussels Fashion Days. Het modeblad leeft en heeft geen last van de crisis in de tijdschriftenwereld. “We voelen geen concurrentie van modeblogs. Modebladen en -blogs vullen elkaar aan en uiteindelijk blijft het tijdschrift de moeder van de modejournalistiek”, verkondigt Nica Broucke, hoofdredactrice van ELLE België.

"Promotie, geen verkoop"

De meeste activiteiten vonden plaats in de ruimte onder de hal. Daar konden bezoekers zich bijvoorbeeld laten opmaken door visagistes van M.A.C of hun haar laten stylen door kappers van l’Oréal. Er was ook een tote bag-workshop, maar daarvoor moest je een tijdje aanschuiven. Bij de stand van hoofdsponsor DS Automobiles konden bezoekers een foto nemen in de photobooth en een kans wagen om een weekendje Parijs te winnen. De sponsors kregen dus ruime aandacht.

In diezelfde hal kon je tijdens een wandeling door de School Street de werken van Brusselse modestudenten bewonderen. Daarnaast bevond zich de Fashion Pop-Up Store, waar verschillende ontwerpers hun mooiste kledingstukken of accessoires hadden tentoongesteld. Onder hen ook de Belgische modeontwerpster Doriane van Overeem, die bekend staat om haar fleurige en luxueuze ready-to-wear kleding. “Wij zijn hier vooral om ons merk te promoten en niet zozeer om te verkopen”, vertelt Adeline Fery, stagiaire bij Doriane van Overeem.   

Fashion Talk

ELLE wilde haar positie in het modelandschap verduidelijken tijdens een Fashion Talk. Die titel bleek even vaag als de inhoud van het gesprek. Verschillende onderwerpen werden aangesneden, maar op geen enkele vraag konden de panelleden een sluitend antwoord formuleren. En die panelleden waren nochtans niet van de minsten.

Modeontwerpers Olivier Strelli en Marc Philippe Coudeyre (Natan) hadden het over hun modeparcours en hoe je in de modewereld aan de slag kunt gaan. Daarbij benadrukten ze het belang van stages. Olivier Zeegers, programmadirecteur van de Master in Fashion & Design Management, sprong hen bij. De artistieke directeur van Delvaux, Christina Zeller sprak over het belang van een persoonlijk contact met de klant, terwijl modeontwerpster Cathy Pill zweerde bij een online aanpak. De Fashion Talk was beter bij één onderwerp gebleven om daar dan dieper op in te gaan.

Overigens vond bijna het hele gesprek plaats in het Frans. De bedoeling was dat de hoofdredactrices van ELLE België en ELLE Belgique de discussie zouden leiden, maar de Franstalige hoofdredactrice, Béa Ercolini, nam al snel de bovenhand. Jammer, aangezien het om een tweetalig evenement ging. Ook de setting was niet ideaal. Storende achtergrondgeluiden en een probleem met de microfoon kwamen de sfeer niet ten goede.

Lust voor het oog

Diane von Furstenberg, Natan, A.F. Vandevorst, Essentiel, Elvis Pompilio… Het zijn maar enkele van de grote namen die afgelopen weekend hun collectie toonden tijdens het defilé van ELLE België. De verwachtingen waren hooggespannen toen de lichten in de zaal eindelijk - na een halfuur wachten - doofden.

Gelukkig werden die verwachtingen heel snel ingelost. Het defilé was een ware lust voor het oog. Er waren heel wat opvallende verschijningen op de catwalk die het geheel nog interessanter maakte zoals modellen op rollerskates, jurken uit ELLE-tijdschriften en schattige kindermodellen.

De kwaliteit van het defilé kon de gebrekkige organisatie en karige randactiviteiten niet verbergen. Brussel heeft nog heel wat te leren van Parijs.

© 2015 – StampMedia – Babs Gabriel en Janne Vandevelde



Dit artikel werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad - online op 23/10/2015