Enkele extra busverbindingen zou het al populaire openbaar vervoer in Herk-De-Stad nog een extra duwtje kunnen geven. Dat denkt zowel het gemeentebestuur als de oppositie. Hoewel er sinds vorig jaar geen zwarte kruispunten meer zijn, wil de gemeente toch nog extra maatregelen nemen tegen het zware verkeer.
Herk-De-Stad, buurgemeente van Hasselt doet het goed op vlak van openbaar vervoer. Zo heeft het twaalf verschillende buslijnen, zonder de directe verbinding naar middelbare school Mariaburcht in Stevoort mee te tellen. Voor Eerste Schepen Mark Vanleeuw (Open VLD), die bevoegd is voor Mobiliteit en Verkeer, is dat zeker voldoende. Al zou er een meer regelmatige busverbinding tussen Herk-De-Stad, Schakkebroek en Sint-Truiden welkom zijn. Dat is ook de mening van Karolien Grosemans, fractieleider van oppositiepartij N-VA: “Er werden over de fracties heen al heel wat brieven en parlementaire vragen gesteld, maar tot op vandaag zit er weinig beweging in het dossier van Schakkebroek.”
Ook op vlak van treinverkeer is Vanleeuw tevreden. “Niet veel gemeenten met 12.600 inwoners kunnen zeggen dat ze een eigen station hebben. Vanuit Schulen gaat het maar richting Hasselt of Diest (en verder Leuven), maar daar zijn tal van overstapmogelijkheden.” Al mag de infrastructuur wel aangepast worden volgens Grosemans: “Er zijn weinig parkeerplaatsen en op de parking achter het station ontbreekt openbare verlichting. Hoe dan ook zijn we over de partijgrenzen heen blij met het station dat we hebben. Er was zelfs even sprake van een sluiting.”
Zwarte kruispunten
Herk-de-Stad had vorig jaar even een zwart kruispunt op de Sint-Truidersteenweg waar op verschillende momenten drie mensen het leven lieten. “Wij hebben op de gemeenteraad al vaak de onveilige situatie op de Sint-Truidersteenweg aangekaart. Het is een lange rechte baan die helaas uitnodigt tot versnellen”, aldus Grosemans. “Al is dat probleem toen al meteen opgelost door trajectcontroles. Eerder was er al sprake van een inhaalverbod.” Op vlak van veilig verkeer kan het volgens de oppositie dus beter. Al was de gemeente volgens Het Laatste Nieuws één van de weinige Vlaamse gemeenten in 2019 zonder zwart kruispunt.
“Een andere gevaarlijke situatie bij ons zijn de vele vrachtwagens die noodgedwongen parkeren op de N2. Ook daar gebeurden ongevallen met wagens die op de stilstaande vrachtwagens botsten. Het bestuur belooft al vele jaren een oplossing in de vorm van een beveiligde parking, maar er lijkt geen schot in de zaak te komen. Onze fractie stelde voor om met de betrokken gemeenten die aan de N2 liggen rond de tafel te zitten en gezamenlijk een oplossing te zoeken.” De oplossing laat dus nog op zich wachten.
Toch heeft schepen van mobiliteit Mark Vanleeuw er vertrouwen in: “Ik ben nu ongeveer vijftien jaar schepen van verkeer in Herk-de-Stad. We hebben een goed werkende verkeerscommissie die de vinger aan de pols houdt, we voorzien in de gemeentelijke begroting voldoende middelen voor het onderhoud van de wegen en verkeersingrepen, we hebben een goede verstandhouding met het gewest dat zijn deel investeert in de gewestwegen.”
Herk-de-Stad mag dus tevreden zijn op haar openbaar vervoer. Al is er dus echt nog werk aan de winkel op vlak van de veiligheid. Zo zouden volgens Grosemans ook zo’n 3.000 kinderen elke dag naar school wandelen of fietsen, terwijl er bijna geen fietspaden zijn. Volgens haar wordt daar bijna geen budget voor vrijgemaakt, terwijl het toch zeer belangrijk is.
Dit artikel werd gepubliceerd door HLN Regio op 12/01/2022.
Dit artikel werd gepubliceerd door Limburgnieuws.be op 05/01/2022.