Twee Gentse studenten begonnen tijdens de coronacrisis een kaarsenshop op Instagram. Niet de standaard theelichtjes, maar kaarsen in eerder ongewone vormen, zoals een penis of een doodshoofd. In België was The Candle Bar de eerste shop met handgemaakte kaarsen in unieke vormen. Ondertussen is het account met iets meer dan 7000 volgers een onverwacht succes.
Wat begon als een grap van koppel Julie Tchekouteff (20) en Gilles Eykelberg (23) is na een halfjaar druk zakendoen. “Julie was meteen fan van originele kaarsen,” vertelt Gilles. “Zij wilde de kaarsen eerst importeren vanuit Amerika, maar de verzendkosten lagen heel hoog. In België waren de kaarsen nergens te vinden en dus besloten we ze dan maar zelf te maken.”
Kaarsen maken ter ontspanning
“Tijdens de coronacrisis ontdekten we nieuwe hobby’s. Inspiratie haalden we voornamelijk van sociale media. Op Instagram en TikTok zag je mensen die kaarsen maakten. Dat ging van gedraaide kaarsen die je makkelijk thuis kon maken tot meer unieke vormen, zoals schelpen.” Die trend was ook Gilles en Julie niet ontgaan. “Ter ontspanning tijdens de blokperiode maakten we kaarsen,” zegt Gilles. “Voor ons plezier verkochten we ze ook online. Maar opeens werd dat zo’n succes dat we het wel serieus moésten nemen.”
Julie is studente Criminologie en Gilles studeert Handelswetenschappen. Toch was voor hem een eigen bedrijf opstarten moeilijker dan gedacht: “Ik heb het ondernemen vooral geleerd door het gewoon te doen. Ik neem voornamelijk de financiële taken op mij, Julie houdt zich bezig met de creatieve kant en de sociale media.”
“Momenteel is de peniskaars ons populairste item. Ze trekt de aandacht en kopers vinden het grappig"
Peniskaars, anyone?
“Momenteel is de peniskaars ons populairste item. Ze trekt de aandacht en kopers vinden het grappig,” zegt Gilles. Ook de mannen- en vrouwensilhouetten of de Franse buldogjes vinden vlotjes hun weg naar menig salontafel. “Maar geen nood, naast de speciale figuren hebben we ook neutrale vormen zoals kubussen en kaarsen in trapvorm, hoor.”
Penissen, naakte lichamen, honden: waar hàlen ze het vandaan? “Gewoon online,” zegt Gilles. “We schuimen Pinterest af en selecteren wat hip is. Dat idee proberen we om te zetten in de vorm van een kaars. Samen met een ingenieur maken we eerst een mal met een 3D-printer. Dat levert ons een unieke vorm op, die niemand anders ter wereld heeft.”
Steek de schoen eens aan
Onlangs brachten Gilles en Julie hun persoonlijke favoriet uit: een paar populaire sneakers in maat 36. “Dat was zeker niet gemakkelijk. We zijn er weken mee bezig geweest,” zegt Gilles. “De mallen laten patenteren kostte te veel geld, dus hopen we vooral dat niemand anders ons kopieert. Een kaars in schoenvorm zijn we tijdens onze zoektocht online nergens tegengekomen, dus gaan we er momenteel van uit dat het een exclusief item is. We hebben besloten het in een beperkte oplage van 100 stuks uit te brengen.”
Dertig bestellingen per dag
De studenten kiezen bewust voor lage prijzen. “Dat vinden we ook het belangrijkste,” zegt Gilles. “Iedereen moet onze kaarsen kunnen kopen. Onze verzendkosten liggen ook heel laag, en daar scoren we echt mee.”
Businessplan
De kaarsen zijn op dit moment enkel via Instagram te koop, maar daar willen de studenten snel verandering in brengen. Gilles: “Het design van onze webshop is volledig af. We moeten enkel nog voldoende materiaal op voorraad hebben. Na de examens in juni maken we daar werk van.”
Wat begon als een leuke bijverdienste, lijkt nu toch al grotere vormen aan te nemen voor de toekomst. “Het aantal bestellingen stijgt wel snel nu, we zullen snel werk moeten maken van een businessplan,” zegt Gilles. “Als we ooit een lening bij de bank willen, maken we daar werk van. Binnen twee jaar zijn we klaar met studeren. Tot die tijd kunnen we blijven doorgroeien. Daarna zien we wel. Maar je weet het natuurlijk nooit.”