Een staalkaart van het sociaalartistieke werk anno 2012. Het Enter Festival Gent, dat nog plaats heeft tot 24 maart, wil sociaalartistieke projecten in de kijker zetten.

"Het sociaalartistieke werk wil volwaardige artistieke producties tonen, zoals andere artiesten", zegt Jeroen Michiel, persverantwoordelijke van Bij' De Vieze Gasten, een sociaal theatergezelschap en Enter Festival 2012. "Het sociale vloeit voort uit de combinatie van professionele kunstenaars en niet-professionelen, ook heel vaak mensen die moeilijker een plaats vinden in de samenleving."

Divers werkveld

Elke organisatie binnen dit werkveld heeft zijn eigen doelgroep of locatie. Bij' De Vieze Gasten werkt vooral in de Brugse Poort, maar klein Verhaal, dat op het festival een roadmovie toont, is eerder nomadisch. Sommige organisaties werken vooral met mensen met een beperking, anderen met ouderen.

Mede daardoor is het programma zeer divers, met theater, muziek, film en dans uit binnen- en buitenland. Want het sociaalartistieke leeft niet alleen in België. Zo komen het Rotterdams Wijktheater en het Zweedse dansgezelschap Spinn naar Enter. Michiel ziet zelfs een verschil in perceptie in het buitenland. "In België moet je vaak nog vechten om te laten zien dat het de moeite is. In andere landen merk ik dat het al meer geïntegreerd is."

Kwaliteit

De algemene kritiek dat het artistieke kwaliteit zou afnemen door het sociale aspect spreekt Michiel tegen. "Ik heb wel sociaalartistieke theaterstukken gezien die ik echt niet goed vond, maar ik heb evengoed stukken gezien die ik duuzend keer beter vond, in uitwerking of in spel, dan een traditioneel theatergezelschap."

Daar is Wit.h, een atelier uit Kortrijk, een voorbeeld van volgens Michiel. "De kunstwerken die daaruit voortkomen zijn ook van niet-professionele kunstenaars, vaak met een beperking. Maar die werken zijn echt indrukwekkend. De grens is dan klein met wel doorgebroken kunstenaars, die in pakweg het SMAK zijn te zien. En dat zijn dan kunstenaars die soms ook een psychiatrische achtergrond hebben." (lacht)

Ruimer publiek

De eerste editie in Brugge in 2010 was meer gericht op de sector zelf. "Er waren wel samenwerkingen, maar er waren nog veel onbekende organisaties binnen de sector zelf. Ik denk dat ze in Brugge er wel in geslaagd zijn om dat wat te veranderen." Als opzet dit jaar ziet Michiel "om echt aan een ruimer publiek te tonen dat het sociaalartistieke bestaat, leeft en in volle bloei is. En we merken van reacties van het publiek dat hun interesse oprecht is."

© 2012 - StampMedia - Hans Kemme


Dit artikel werd gepubliceerd door Nieuws.be op 21/03/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door Jongerenplaneet.be op 21/03/2012