© To Baaten

Tienduizend leden in een Facebookgroep. En of de groep “Deurne-Zuid!” een succes is bij de inwoners. Oprichter To Baaten is tevreden over het onverwachte succes: “De groep is op de best mogelijk manier uit de hand gelopen”, zegt hij.

Het is allemaal begonnen in 2018, toen het district Deurne besloot om de Herentalsebaan heraan te leggen. “Oorspronkelijk was het enkel de bedoeling om de mensen op de hoogte te houden van de werken”, blikt To terug, met zijn zaak Passepartout één van de vaste waardes op de Herentalsebaan.

Maar sindsdien bleef de groep alsmaar sneller groeien. “Meer en meer mensen vonden de groep op Facebook en vertelden erover tegen anderen, waardoor steeds meer inwoners lid begonnen te worden.”

Hartverwarmend

De naam van de groep is ‘Deurne-Zuid!’ en dat is uiteraard niet zomaar het geval. “We proberen echt een onderscheid te maken tussen alles wat specifiek met Deurne-Zuid te maken heeft en wat betrekking heeft op de andere delen van Deurne”, vertelt To.

Deurne-Zuid telt ongeveer 35.000 inwoners. Met zijn 10.000 leden leeft de groep dus echt onder de bewoners. “Je merkt dat de mensen echt bereid zijn om elkaar te helpen”, zegt To. “Als iemand spullen nodig heeft en een oproep plaatst, wordt er meteen van alles aangeboden. De sociale cohesie is hartverwarmend.”

© To Baaten

Beheer

Met tienduizend groepsleden zijn er soms ook discussies die uit de hand durven te lopen. “Het beheren van de groep vind ik het moeilijkste. Sommige leden vinden dat ik te veel berichten toelaat van het ene kamp, terwijl anderen dan weer het tegenovergestelde beweren”, betreurt To.

Om alles onder controle te houden moeten de leden zich aan enkele groepsregels houden. “Zo mogen politieke partijen geen reclame posten”, zegt To. “Doen ze dat wel, dan verwijderen we de berichten. In sommige gevallen schorsen we personen voor enkele weken. Dat helpt wel. De regels die ik in het leven heb geroepen zijn vrij streng, maar zo wil ik de goede sfeer er in houden. En dat werkt, want we blijven groeien, met zo’n zestig nieuwe leden per week.”

© To Baaten

Deze publicatie kwam tot stand dankzij een exclusieve samenwerking met Gazet van Antwerpen. Vijf jongeren van StampMedia draaiden in de tweede week van de paasvakantie mee op de stadsredactie van Gazet Van Antwerpen (GVA). Ze brachten verhalen uit hun eigen leefwereld, en speelden ook in op het dagelijkse nieuws in en rond Antwerpen.

Bekijk hier alle publicaties die de jongeren tijdens de mediaweek bij GVA hebben gemaakt.


Dit artikel werd gepubliceerd door Gazet van Antwerpen op 12/04/2024.

vorige volgende