Vandaag zal een enthousiaste menigte fietsers Antwerpen doorkruisen. Onder de noemer Critical Mass Bike Ride verzamelen fietsers de laatste vrijdag van iedere maand in talloze steden ter wereld om gezamenlijk de stad te doorkruisen. De manifestatie wordt over het algemeen beschreven als een viering van de fiets, een spontane vereniging van iedereen die het stalen ros in de stad een warm hart toedraagt.
De fietstocht kan echter ook gezien worden als een vreedzaam protest tegen beteugeling van het fietsverkeer in de stad. In Antwerpen fietsen talloze enthousiastelingen mee. “Rijden met de auto zegt me niets! Antwerpen doe ik met de fiets!” klinkt het maandelijks uit volle borst.
De Critical Mass Bike Ride vond voor het eerst plaats in San Francisco in 1992. Het is ook in Antwerpen een maandelijks wederkerend fenomeen. Iedere laatste vrijdag van de maand vormt zich op het Theaterplein, voor de Stadsschouwburg, om 18 uur een omvangrijke groep fietsers die samen ongeveer een uur als een kritische massa door de stad fietsen.
Het is een evenement dat in Antwerpen al jaren plaatsvindt, maar in 2013 dreigde het enthousiasme rond deze fietstocht uit te doven. Een aantal maanden op rij vond er geen gezamenlijke fietstocht plaats. Nathan Van Hoeck en Tomas Vink, fietsers van het eerste uur, besloten hier verandering in te brengen. Zij namen het heft in eigen handen en organiseerden eind 2013 de eerste Antwerpse Critical Mass Bike Ride van de nieuwe generatie.
Vraag om fietsvriendelijk beleid
De beweging moest opnieuw klein beginnen, maar groeide op korte tijd uit tot een Mass Bike Ride die maandelijks gemakkelijk 200 fietsers naar het Theaterplein lokt. Tijdens de editie van mei 2014 werd een voorlopig hoogtepunt bereikt toen ruim 650 ontevreden weggebruikers deelnamen aan de vrolijke doortocht door de stad.
“Wij zijn fietsers die de tweewieler als eerste en belangrijkste vervoersmiddel zien in de stad”, vertelt Vink, die een duidelijk doel nastreeft. “Met deze actie vragen wij een fietsvriendelijker beleid in en rond Antwerpen. Wij willen graag meer plaats voor de fietser, veiligere fietspaden, betere inrichting van kruispunten, betere afstelling van stoplichten en duidelijke verkeersregels met voorrang voor de zwakke weggebruiker.”
Geen politiebegeleiding meer
Sinds het groeiend succes van de Bike Ride krijgt de organisatie echter ook te maken met een aantal complicaties. De politie besliste om niet langer begeleiding voor de fietstocht te voorzien. “Wij hadden het gevoel dat de groep te groot werd en dat we daarom niet langer de veiligheid van alle fietsers konden garanderen”, verklaart Veerle De Vries, perswoordvoerster van de Antwerpse politie.
De organisatie reageert teleurgesteld omdat de fietstocht minder vlot verloopt zonder de begeleiding. Toch houdt dit hen niet tegen: “We zullen blijven samenkomen om andere weggebruikers te overtuigen ook de fiets te gebruiken als dagdagelijks transportmiddel. Het belangrijkste is dat we het promoten als een positief alternatief voor de auto”, aldus Vink.
De reden achter het succes van de Critical Mass Bike Ride denkt Vink terug te vinden in de groeiende aandacht voor duurzaamheid. “Het initiatief staat niet alleen. Her en der gaan stemmen op voor een leefbare stad, duurzaam vervoer en een resolute keuze daarvoor. We staan werkelijk op een kantelmoment. Als we nog even blijven doorduwen, zullen dergelijke initiatieven in de nabije toekomst niet meer nodig zijn.”
Vink hoopt samen met de andere fietsers te zorgen voor een verandering. “We blijven dit organiseren in de hoop dat onze generatie kiest voor een fietsvriendelijke stad. Hopelijk brengen we samen met anderen langzaam maar zeker een mentaliteitsverandering teweeg bij de gehele bevolking.”
© 2014 – StampMedia - Arno Kempynck
Dit artikel werd gepubliceerd door DeRedactie.be op 29/08/2014