Veilig door het drukke verkeer fietsen, is niet altijd een sinecure. De Nederlandse onafhankelijke onderzoeksorganisatie TNO stelt daarom de fietsersairbag voor. Een airbag die zich uitzet op de voorruit van de auto in combinatie met een automatisch remsysteem.

De ontwikkeling van deze airbag is het resultaat van een onderzoek in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en de Fietsersbond in Nederland. In het streven naar de verbetering van de verkeersveiligheid van kwetsbare weggebruikers, werd de fietsersairbag als meest succesvol bevonden. TNO werkte voor dit project samen met de Nederlandse verzekeraar Centraal Beheer Achmea en het Zweeds-Amerikaanse bedrijf Autoliv als producent. De toepassing werd voor het eerst gedemonstreerd op de Automotive Campus in Helmond waarbij een dummy op een fiets met 40 km per uur aangereden werd door een personenwagen. Het hoofd en bovenlijf van de dummy werden succesvol opgevangen.

Belangstelling

De autosector toonde meteen belangstelling, maar toezeggingen op het gebruik van de airbag bleven uit. Projectleidster Margriet Van Schijndel hoopt de fabrikanten te motiveren om Europese administratieve rompslomp te omzeilen. “Het komt er nu op aan om fabrikanten finaal over de streep te trekken in hun beslissing om de airbag in hun modellen op te nemen.” In theorie ziet Van Schijndel de eerste wagens met fietsersairbag al binnen vijf jaar op de markt verschijnen.

Slachtoffers terugschroeven

Maar steun vanuit de Europese Unie laat op zich wachten. Er moet een nieuwe Europese norm aangemaakt worden om de toepassing van de fietsersairbag aan iedere autobouwer op te leggen. “Die procedure kan vijftien jaar in beslag nemen. Terwijl het aantal verkeersslachtoffers op een veel kortere termijn al drastisch teruggeschroefd kan worden”, zegt Van Schijndel. Onderzoek in Nederland wijst uit dat er zeventig van de honderd fietsers en dertig van de vijftig voetgangers die jaarlijks in een verkeersongeluk omkomen, met de airbag zouden overleven. “Dit product maakt het verschil tussen een fatale klap of zware hoofdpijn. Met een beetje goodwill kan de airbag spoedig al levens redden."

© 2012 - StampMedia - Lieselotte Wröbel


Dit artikel werd gepubliceerd door Nieuws.be op 23/11/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door Jongerenplaneet.be op 23/11/2012