© Ilaicha Vandeputte

Reporter Ilaicha Vandeputte (24) slaagde erin om foto’s te maken tijdens Paris Fashion Week (26 februari tot 5 maart). Terwijl ze haar weg probeert te vinden in de modewereld, ontmoette ze collega-fotografen die het belang van netwerken en authenticiteit benadrukten. Een verslag van een druilerige voorjaarsweek in de stad van de mode, met waardevolle tips voor wie ooit de sprong wil wagen.

Via een Belgische fotografe krijg ik maandagnamiddag 26 februari de gouden tip om mogelijk een show bij te wonen als extra fotografe. De volgende ochtend gaat de wekker om 5.50 uur. Twee dagen eerder dan gepland, vertrek ik halsoverkop naar Parijs. Onderweg sluipen er wat twijfels binnen.

De modewereld is onzeker en onvoorspelbaar. Durf ik het aan om van mijn oorspronkelijke plan af te wijken en de onzekerheid te omarmen? Raak ik binnen zonder op de lijst te staan? Waar vindt de show überhaupt plaats? De locaties van de shows worden nooit vrijgegeven. Het zijn vragen waarop ik geen definitieve antwoorden kan vinden. Ik besluit de sprong te wagen, het avontuur roept. Soms is het de onbekende weg die de meest onvergetelijke ervaringen met zich meebrengt.

Eens aangekomen in Parijs bedenk ik een plan van aanpak. Omdat de mogelijke show pas plaatsvindt in de namiddag begin ik aan mijn zoektocht. Op het platform X (het vroegere Twitter) vind ik een account dat locaties van shows lekt. Ik kom aan bij de show van het Duitse merk Weinsanto en probeer te observeren. Er werd me verteld dat in dergelijke situaties zelfvertrouwen essentieel is. Ik raap al mijn moed bijeen en stap zelfverzekerd naar de security aan de ingang. Plots sta ik als kleine snotaap op mijn allereerste runway tijdens Paris Fashion Week. Het dringt nog niet goed door en de show gaat al van start. Slechts enkele uren in Parijs, maar nu al de mooiste ervaring van de hele trip. In mijn stoutste dromen had ik niet kunnen dromen om een runway tijdens Fashion Week vast te mogen leggen.

“Plots sta ik als kleine snotaap op mijn allereerste runway tijdens Paris Fashion Week”

Na de show haast ik me naar die van de Oostenrijkse Florentina Leitner. Aan de ingang vraag ik of ze een extra fotograaf kunnen gebruiken en toon de crewbeelden van de vorige show. Dat tweede is wat hen overtuigt, meteen word ik naar boven gestuurd. Ik krijg de kans om zowel backstagebeelden als runwaybeelden te maken. Op de show ontmoet ik de Belgische fotografe Chiara Steemans (22). "Runway fotograferen is voor mij vergelijkbaar met sportfotografie, heel erg technisch met weinig creatieve vrijheid”, zegt Steemans. “Mijn voorkeur tijdens Fashion Week gaat naar backstagebeelden maken."

© Ilaicha Vandeputte

Netwerken

Chiara Steemans benadrukt het belang van netwerken. "Zelf ben ik tijdens Fashion Week niet vaak in de rol van paparazzo te vinden, maar dat is ook niet echt mijn ding. Wel biedt het mogelijkheden om je netwerk uit te breiden. In onze branche is netwerken essentieel, maar het is cruciaal om ervoor te zorgen dat het oprecht is en uit je hart komt. Mensen blijven gewoon mensen, behandel hen met respect en niet slechts als een toegangspoort tot de modewereld. Onze generatie is bevoorrecht om dankzij sociale media met iedereen in contact te komen. Het is belangrijk om daar gebruik van te maken. Maar je moet ook grenzen stellen, het is nooit goed om te veel van iemand te vragen en hen het gevoel te geven dat ze gebruikt worden.”

Van Mariakerke naar Los Angeles

De tips van Steemans komen me goed van pas tijdens mijn avontuur in Parijs. Nog voor ik vertrok, had ik een inspirerend gesprek met fotografe Laura Berrou (23). In 2018 deelde ik de schoolbanken met haar. Berrou en ik begonnen samen aan onze bachelor fotografie aan LUCA School of Arts Narafi in Brussel. Ik herinner me nog goed dat zij destijds fashion weeks fotografeerde en hoe onder de indruk ik daarvan was. Inmiddels is Laura Berrou met een werkvisum neergestreken in Los Angeles.

“In 2021 liep ik stage bij Domen & Van de Velde, ook wel bekend als Giel Domen en Kenneth Van de Velde”, vertelt Berrou. “Het duo fotografeert voornamelijk voor grote modemagazines als Vogue, en werkt nauw samen met internationale sterren als Lady Gaga. Omwille van covid duurde mijn stage helaas maar twee maanden. Het duo bereikte in België al de top en besloot te verhuizen naar New York. De bruisende modewereld in De Verenigde Staten leek meer groeikansen te bieden voor hen.”

Berrou: “Mijn stage kreeg een andere wending. Ik bleef hier en werkte met hun Europese klanten, aangestuurd door Domen & Van de Velde via Zoom. Toen ze na enkele maanden besloten om van New York naar LA te verhuizen, gaven ze me de kans om als first assistant mee te gaan. Ik moest gewoon springen. Het zou dom zijn deze uitzonderlijke kans te laten liggen".

“Een merk zal nooit een willekeurige fotograaf uit de massa plukken om zijn nieuwste campagne te fotograferen” – Chariara Steemans (fotografe)

Het valt me op dat zowel Berrou als Chiara Steemans geen fan zijn van paparazzifotografie. Na een week in Parijs deel ik hun mening volledig. Hoewel het me enkele prachtige beelden van onder andere topmodel Barbara Palvin, actrice Julia Fox en zangeres Aya Nakamura opleverde, geef ik toe dit niet elke show te kunnen volhouden.

Je staat uren op voorhand gepropt tussen de massa die hoopt een glimp van zijn idool op te vangen. Soms met resultaat, maar vaak zonder. Steemans weet me hier iets interessants over te vertellen. "Als je het écht wil maken in de modewereld is dit niet the way to go. Merken zullen met veel geluk misschien wel jouw beeld opmerken, maar een merk zal nooit een willekeurige fotograaf uit de massa plukken om zijn nieuwste campagne te fotograferen. Ze weten dat jij daar urenlang staat, gratis werkt en geld hebt uitgegeven om in de stad aanwezig te kunnen zijn."

Chiara’s uitspraken doen me nadenken: als jonge fotografe is het erg moeilijk erkenning te krijgen en serieus genomen te worden. Als deze merken zien dat je gratis werkt, kom je minder professioneel over en laat dat net iets zijn wat erg belangrijk is in de modewereld.

Thank you, Fashion Week

Mijn avontuur in Parijs illustreert de mix van vastberadenheid, doorzettingsvermogen en een tikkeltje geluk dat nodig is in deze uitdagende wereld. Succes in de modewereld vereist meer dan alleen technische vaardigheden. De belangrijkste les die we hebben geleerd, is om te durven springen.

vorige volgende