Ham © Facebook

De gemeente Ham wil dat het zware verkeer in de gemeente wordt aangepakt. Daarnaast moeten ook kruispunten en fietspaden veiliger.

De helft van het zware verkeer in Ham is vrachtverkeer op weg naar de E313. Dat blijkt uit onderzoek. In het verleden werd de Nikelaan richting Ham al doorgetrokken om zwaar containertransport van en naar het magazijn uit de dorpscentra van Vorst-Meerlaar, Klein Vorst en Meerhout-Gestel te houden. 

Een volgende stap is de Heppensesteenweg, een gevaarlijke weg die bekend staat om zijn vele bochten en de dikke bomen ernaast. Op vijf jaar tijd zijn er drie ongevallen gebeurd, waarvan twee dodelijke. Wim Hillen, hoofd van de dienst mobiliteit van Ham, verduidelijkt dat het om een gewestweg gaat die dus in beheer is van Wegen en Verkeer. “De gemeente Ham kan er zelf niets aan veranderen, maar mag wel altijd zaken aankaarten. Dat hebben we dan ook gedaan”, zegt hij.

Daarom gaat er vermoedelijk begin volgend jaar een ‘rammelstrook’ aangelegd worden. Dat is een strook langs de weg die een geluid maakt wanneer je over de volle witte lijn rijdt. “Het probleem met die weg is dat mensen vaak de bochten in de weg verkeerd inschatten. De weg is vijf centimeter hoger dan de berm, waardoor het erg gevaarlijk wordt als je de bochten verkeerd inschat,” zegt Hillen. Uit onderzoek blijkt dat de ongevallen gebeuren wanneer het voorwiel van de auto’s langs de weg terechtkomt. Uit schrikreactie sturen de bestuurders dan tegen om terug op de weg te geraken, maar doordat de berm lager ligt, lukt dat niet meteen. “Wanneer ze uiteindelijk dan terug op de weg belanden, draait de auto helemaal de andere kant uit en zo gebeuren ongevallen”, zegt Hillen. De rammelstrook moet dat oplossen.

Ten laatste in januari krijgt ook de bushalte aan die Heppensesteenweg een oplapbeurt. Door de grote trede is er momenteel geen toegang mogelijk voor passagiers in een rolstoel. 

Het kruispunt van de Olmensesteenweg met het Heldenplein krijgt een verhoogde middenberm. Zo komt er een veilige zone waar voetgangers beter zichtbaar zijn en zelf het verkeer beter kunnen inschatten. Voordien waren er enkel wegmarkeringen op de weg.

Ham gaat ook in de mate van het mogelijke rioleringswerken combineren met de heraanleg van straten. Dat is bijvoorbeeld het geval in Wasseven. Daar gaat de gemeente de huidige fietspaden verbreden en van de weg scheiden door een berm met bomen.

Samen met buurgemeente Tessenderlo neemt Ham ook de fietspaden van de verbinding met het industrieterrein Ravenshout onder handen zodat fietsers veilig op het industrieterrein geraken. Het kruispunt daar wordt momenteel omgebouwd tot een rotonde om een betere verdeling van het verkeer te garanderen.


Dit artikel werd gepubliceerd door Limburgnieuws.be op 05/01/2022

vorige volgende