Airbnb vergroot zijn concurrentiepositie. Het online couchsurfbedrijf investeert enorme bedragen in internationale projecten en marketingstrategie. Enkele weken geleden werd er nog voor 452 miljoen euro een deal gesloten met de organisatie van de Olympische Spelen. “Airbnb heeft dat doelbewust zo gepland”, verklaart marketingexpert Allard van Riel.
Airbnb, de online marktplaats voor de verhuur en boeking van privé-accommodaties, trekt in 2020 naar de beurs. Daarom investeert het bedrijf volop in haar marketingstrategie. Zo probeert ze de beurswaarde van de onderneming te verhogen om extra potentiële investeerders aan te trekken. "Dat is allemaal deel van de strategie van Airbnb", verklaart Allard van Riel, professor marketing aan de UHasselt.
"Het bedrijf gebruikt een marketingmethode waar veel start-ups handig gebruik van maken. Eerst investeert het zo veel mogelijk in verschillende projecten waardoor er in het begin zelfs sprake is van verlies. Na een tijd komt het rendement van die investeringen en gaat de onderneming winst maken."
Airbnb gaat van start met een grootse mediacampagne met advertenties op tv en op het web. Die zijn vooral gericht op het promoten van verhuurders en de voordelen die daarbij komen kijken.
Van Riel voorspelt geen problemen bij de beursgang van het platform: "Het bedrijf heeft voorlopig zo’n unieke plaats in zijn sector zodat er zelfs nog plaats is voor groei. Als Airbnb na haar investeringen ook nog eens grote winsten gaat maken, zijn de kansen eindeloos. Kijk maar naar het e-commercebedrijf Amazon. Dat heeft dezelfde strategie toegepast. Kijk waar het nu staat."
In de eerste drie maanden van 2019 ging maar liefst 331 miljoen euro naar Airbnb’s marketingcampagne. Dat is 58% meer dan diezelfde periode in 2018. Als je weet dat de totale omzet in het eerste kwartaal van dit jaar 757 miljoen euro bedroeg, is dat een hele hap uit het budget.
Nu blijkt dat die investering wel tegenvalt. In het eerste kwartaal van 2019 kende de couchsurfgigant een bedrijfsverlies van 276 miljoen euro tegenover vorig jaar. Dat zou mensen die geïnteresseerd zijn in een aandeel van het bedrijf wel eens kunnen afschrikken. Airbnb ontkent nochtans dat er problemen zijn. Volgens hen was de omzet van het online platform in het tweede kwartaal bijna een miljard euro.
Blijven investeren
Airbnb ligt dus niet wakker van haar tegenvallende kwartaal. Integendeel, het gaat gewoon door met grootse investeringen. Een week geleden maakte de start-up nog bekend dat het fors gaat investeren in de Olympische Spelen. Het platform wordt met een deal van 452 miljoen euro voor de komende negen jaar een van de hoofdsponsors van het evenement . De bedoeling is dat Airbnb meer logeerplaatsen voor bezoekers en familie van de atleten creëert. Zo moeten de gaststeden niet extra investeren in nieuwe hotels of B&B’s.
Anne Hidalgo, burgemeester van Parijs is alvast geen voorstander van het idee. Dat blijkt uit een gelekte brief aan de voorzitter van het Internationaal Olympisch Comité: "Airbnb zal het tekort op de Parijse woningmarkt vergroten en de huizenprijzen de hoogte in jagen." Hidalgo belooft bij een herverkiezing dan ook een referendum te organiseren over de aanwezigheid van de couchsurfwebsite.
De Parijse burgemeester is niet de enige die protesteert tegen Airbnb in haar stad. Eerder kloegen enkele politieke fracties in Amsterdam ook al de komst van het platform aan. Peter van Gool, hoogleraar vastgoedeconomie aan de Universiteit van Amsterdam is overtuigd van het prijsopdrijvend effect van Airbnb in de stad. Dat zei hij een tijd geleden in een artikel in de Groene Amsterdammer. "De mogelijkheid om via Airbnb bij te verdienen wordt verwerkt in de verkoopwaarde van een woning. Dat doet de prijzen stijgen. Ook versterkt de intrede van de start-up het verschil in prijsontwikkeling tussen gewilde en minder gewilde buurten. Populaire buurten onder bewoners zijn over het algemeen ook populair bij Airbnb-toeristen. Hoe gewilder de buurt, hoe groter de waardestijging van de woning als gevolg van vakantieverhuur."
Toch stoppen de investeringen daar niet voor Airbnb. Eind oktober stak het online platform samen met andere investeerders HPE Growth Capital en Investion zestig miljoen dollar in de Nederlandse start-up Tiqets.
Tiqets is een Amsterdamse onderneming die intussen is uitgegroeid tot een van s ’werelds grootste ticketverkopers. Het is een online platform waar consumenten wereldwijd kaartjes kunnen kopen voor attracties en musea. Met de zestig miljoen dollar wil het bedrijf haar wereldwijde groei versnellen en op zoek gaan naar meer datagedreven, technologische oplossingen. "Zo kan Tiqets een breder publiek bereiken, een betere bezoekerservaring creëren en de omzet laten stijgen", valt in een persbericht te lezen.