487, zoveel bussen passeren er elke dag voorbij de Vrije Basisschool De Dageraad in Antwerpen. Dat komt de veiligheid van de leerlingen niet ten goede. Over verkeersveiligheid gesproken. Scholen zijn volledig vrij in hoe ze dat invullen, maar het stadsbestuur reikt wel initiatieven aan waarop ze kunnen intekenen.
Verkeer is een belangrijk thema binnen het onderwijs. In Vlaanderen bepaalt de overheid de eindtermen, maar ook die zeggen niet letterlijk op welke manier scholen ze moeten invullen. Het kleuteronderwijs, bijvoorbeeld, moet verkeerslessen aanreiken, want jong geleerd is oud gedaan.
Niet alle scholen schenken evenveel aandacht aan verkeersveiligheid. “Omdat er momenteel andere dingen belangrijker zijn, wordt er niet veel georganiseerd rond het thema ‘verkeersveiligheid’ op onze school”, geeft Kristiaan Pipijn toe, directeur van de Vrije Basisschool Sint-Norbertus aan de Amerikalei. Maar tijdens buitenschoolse activiteiten zijn de leerlingen wel ervaringsgericht bezig met verkeersveiligheid en de leerkrachten geven in de klas een beetje verkeersopvoeding. Bovendien voegt de directeur eraan toe dat er ook wordt rekening gehouden met de veiligheid van de schoolomgeving: “Onze leerlingen gaan steeds binnen langs de ingang in de Paleisstraat. Nooit wordt de ingang van de Amerikalei gebruikt, omdat ze dan meteen op een te drukke baan komen.”
Alles kan beter
Stedelijke Basisschool Via Louiza ligt in een zijstraat van de drukke Britselei. Enkele leerlingen uit het zesde leerjaar komen samen met de tram of te voet naar school. Doukan, Emre, Sofieya, Oliwia en Mohamed zeggen in koor: “We vinden het wel een gevaarlijke buurt met de grote straat en de werken die bezig zijn.” Ook de mama van Toon (6) en Stan (8) heeft bedenkingen: “De werken hier om de hoek maken de situatie levensgevaarlijk. Grote vrachtwagens en kranen rijden op het moment dat wij onze kinderen brengen en komen halen.”
GO! Basisschool De Pijl werkt met een ‘werkgroep verkeer’ rond verkeersveiligheid. Vanaf de eerste kleuterklas tot het zesde leerjaar kunnen de kinderen verschillende brevetten behalen (zie kaderstukje).
Zeno Claes (18) en Karel Lewi (18) van het Sint-Lievenscollege leerden in de lagere school veel over verkeer, maar ze zijn van mening dat daar in het middelbaar te weinig aandacht aan wordt besteed. “Dat is wel jammer, want hier in de buurt zijn er kruispunten die vaak tot gevaarlijke situaties leiden”, aldus Zeno.
“Een helm is niet cool”
Lina (19) komt graag met de fiets naar school, maar ze vindt de stad steeds onveiliger: “Ik rijd minder met de fiets, omdat de stad de laatste maanden te onveilig is geworden door de werken aan de Leien.” Elias (18), leerling van de Secundaire Handelsschool Sint-Lodewijk, gaat wel nog elke dag naar school met de fiets én hij draagt een helm. “Ik doe dat vooral, omdat ik weet welke gevolgen een valpartij kan hebben.”
De drukke Dageraadplaats
Vrije Basisschool De Dageraad bevindt zich in de wijk Zurenborg in een smalle straat. Op het eerste gezicht niets aan de hand, maar elke dag passeren er niet minder dan 487 bussen. Leerling Othmane (11) komt daarom altijd met zijn mama naar school: “Al die bussen… ik vind dat echt gevaarlijk.”
Aminata (17) van het Instituut Dames van het Christelijk Onderwijs beseft dat ook, maar draagt nooit een helm wanneer zij fietst. “Ik vind dat helmen en fluohesjes meer geassocieerd worden met kinderen.” Zij behaalde haar theoretisch rijbewijs op school. “De lessen op zich vond ik niet volledig genoeg, ik had nog veel zelfstudie nodig”, aldus Aminata.
De ‘werkgroep verkeer’, onder leiding van directeur Sigrid Van de Velde, organiseert een fluoactie tijdens de donkere maanden. Kas (11) is erg tevreden over die actie: “Vanaf de herfstvakantie tot aan de krokusvakantie worden wij verplicht een fluohesje te dragen als we naar school komen. De klas die dagelijks de meeste hesjes heeft gedragen, krijgt op het einde een prijs.”
Stadsbestuur
Naast de eigen verkeerslessen krijgen scholen ondersteuning van het stadsbestuur. Catherine Ramael, woordvoerder van Antwerps schepen voor onderwijs Claude Marinower (Open Vld): “Wij bevorderen verkeersveiligheid door een breed aanbod voor de scholen. Ze kunnen erop intekenen, maar we verplichten ze tot niets.” Vanuit het stadsbestuur biedt het Onderwijsnetwerk Antwerpen verschillende initiatieven aan, zoals educatieve spellen en fiets- en verkeersondersteuning.
Antwerpen is duidelijk verdeeld voor wat het beleid rond verkeersveiligheid op school betreft. De ene school profiteert van de initiatieven die het stadsbestuur aanreikt, de andere school beslist zelf over eigen activiteiten. Alle scholen zijn vrij in wat ze doen, maar ze zijn unaniem over het feit dat er niets belangrijkers is dan de veiligheid van hun school en leerlingen.
Dit artikel werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad op 26/06/2018.