Op de dag van de social profit, met als thema 'iedereen ondernemer', stonden jonge innovatieve ondernemers meer dan ooit in de kijker. Carlo Celis is een van die ondernemers en gaat ervoor. Een eigen kledinglijn, een opstartend project in Senegal, binnenkort een studentenrestaurant in hartje Leuven en een service met foodbags speciaal voor studenten. “Ik heb geleerd alles twintig keer na te kijken en na te vragen voor iets aan te nemen.”

In oktober richtte Carlo Celis (25), afgestudeerd in tweedekansonderwijs als opvoeder, de BVBA A.SMILE, wat voor A Statement of Mind Idea Labs Endavour staat, op. Momenteel is hij met vier projecten bezig, waarvan Trois Mille er een is. "Met Trois Mille wil ik samen met Kristof De Clerck, een maat en ondertussen businesspartner, een gloednieuw merk op de Leuvense markt brengen. We zagen via een artikel van ELLE de truien van La Vie Est Belge en zo zijn we op het idee gekomen om voor Leuven zelf eentje te maken."

De keuze om het merk Trois Mille te dopen was snel gemaakt aangezien 3000 de postcode van de stad van Stella Artois is. "Later willen we ook petjes en andere items met ons logo maken. We willen Leuven weer op de kaart zetten. Alle Leuvenaars met onze pulls een gevoel van eenheid geven." Binnenkort kan je de truien vinden in de Leuven Tourist Giftshop in de Kortestraat.

Promotie via bekende Leuvenaars

Promotie maken voor hun merk doen Kristof en Carlo via populaire mensen. "Ik kijk regelmatig op Facebook en Instagram en zoek populaire jonge Leuvenaars die veel likes krijgen op zowel foto's als berichten. Die vragen we om in het team te komen en bijvoorbeeld een fotoshoot met onze Trois Mille-pulls te doen." Daarnaast vragen de twee ondernemers DJ's om hun kledij te dragen. En ook bekende Leuvenaars worden gevraagd mee te helpen. "We willen ook Jasper  Stuyven, voormalig wielrenwereldkampioen bij de junioren, achter onze campagne scharen. En ik ben ook al naar de persverantwoordelijke van Louis Tobback, de burgemeester van Leuven gestapt en heb hem gevraagd of hij onze pull met 'baas' op wil dragen", lacht Carlo.

"We zijn bezig met mensen aan te sporen onze kleding te dragen op Balaton Sound Festival en Leuven bekend te maken. Daarnaast willen we de stad aan het werk zetten en willen we mensen met goede ideeën aansporen om naar ons te komen en hen begeleiden in de eventuele uitwerking van hun project. De eerste stappen van het ondernemen zijn altijd het moeilijkst."

Foodbags en studentenrestaurant

Celis en De Clerck hebben beiden een BVBA. Kristof is aannemer en houdt zich bezig met de werken en bouw terwijl Carlo zich specialiseert in eten. Een van zijn andere projecten is de website studentenfoodbag.be. "Foodbags bestaan al langer maar ze zijn te duur voor studenten waardoor zij er niet van kunnen profiteren. Ik wil nu een aangepaste zak met eten maken die volledig aangepast is aan studenten." De zak bestaat uit verse ingrediënten, een recept, twee kant en klare maaltijden, 10 stukken fruit en een lekker ontbijt aangepast aan de wensen van een standaard student. "Het moet dus allemaal vooral lekker zijn. We werken ook samen met diëtisten om een evenwichtige maaltijd samen te stellen. Studenten willen gezond maar ook goei eten."

Naast de studentenfoodbags opent Celis in april een studentenrestaurant op het Alfons Smetsplein in Leuven. "Leuvense studenten kunnen volgende maand bij 'Chez Les Kadees' terecht voor aangepaste studentengerechten. Niet te duur, lekker en vooral gezellig", zegt Carlo.

"Bij het restaurant investeren we in een goede chef. Als ik een ding heb geleerd als ondernemer is het dat je niet moet besparen op dingen die iemand anders beter kan. Een chef in dienst nemen is dan ook de beste optie. Je moet altijd vooruit denken en kan beter iets meer betalen dan te besparen." Ook familie helpen staat bij Celis hoog in het vaandel. Met zijn project Blackman Bookings helpt hij zijn 16-jarig neefje het te maken in de muziekwereld. "Hij is goed in futuristische hip hop en ik ondersteun hem op technisch vlak om zijn carrière een stapje hoger te brengen."

Koperen muntjes voor Nianing

Maar ook in het buitenland is Celis bezig met een groot project. Dirk Delveaux en Greet Vanrijkel richtten enkele jaren geleden het project  'Koperen Muntjes voor Nianing' in Senegal op en zamelen hier jaarlijks meer dan €6.000 voor in. Celis stapte mee in het project en zet momenteel een vzw op poten met doctoraatstudent Ingenieur Arne Van Stiphout, Korneel Van Hoof en Dirk Delvaux, die 3017 zal heten. "3017 is het vervolg op het project waarbij we 20 creatieve jongeren naar Senegal sturen en samen met hen een sanitaire blok met zonnepanelen, watervoorziening en een sportveldje bouwen. Met mensen van Atlas Copco, 5 ingenieurs van de KU Leuven, een ingenieur uit Senegal en studenten Geneeskunde, Sport en Onderwijs willen we de mensen in Senegal vooruit helpen."

Kortom, Carlo Celis heeft een hart voor ondernemen en weet wat hij doet. Al is het ondernemen niet altijd even makkelijk. "Je moet sowieso goede begeleiding van een persoonlijke bank hebben en je mag nooit uitgaan dat wat ze je zeggen juist is. Ik heb geleerd alles twintig keer na te kijken en na te vragen voor iets aan te nemen. Daarnaast moet je ook goed nadenken over wie je betaalt en wie niet. Ik werk graag met studenten die nog net niet werken. Je moet veel rondbellen, met mensen praten en altijd het onderste uit de kan halen. Alles moet perfect zijn. Als het niet volledig naar mijn zin is, ga ik er niet mee door. Je moet steeds de baas over alles blijven, no matter what. Je moet je goed voelen bij je beslissing en er voor de volle 100% voor gaan, anders werkt het niet. Ik wil een verschil maken in de wereld, op welk niveau dat ook mag zijn."

© 2015 – StampMedia/21bis - Lien Potemans



Dit artikel werd gepubliceerd door Jongerenplaneet.be op 14/03/2015
Dit artikel werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad - online op 14/03/2015