“De grote mediagroepen in Vlaanderen maken mooie winsten. Meer dan genoeg om het debat onderaan posts respectvol te houden en meer dan genoeg om een fulltime moderator te kunnen betalen”, schrijft Niels Timmermans. Hij heeft er genoeg van dat mensen de ranzigste commentaren mogen plaatsen onder nieuwsberichten op sociale media.

Net wanneer ik dacht dat het niet meer kon, verslikte ik me dinsdagochtend stevig in m’n koffie, toen op Facebook m’n oog gleed langs een post van Vlaanderens meest populaire krant. In de drie jaar dat ik al social community manager ben – eerst als stagiair bij Sporza en het Europees Parlement en nu voor de gemeente Edegem – dacht ik het allemaal gezien te hebben: van de grootste complimenten tot de zwaarste verwensingen.

Maar wat nu de revue passeerde, spande met stip de kroon. In Brussel was opnieuw een jonge gast gestorven op een plek waar niemand dat zou mogen doen. Onderaan een reisbus, terwijl hij op zoek was naar een beter leven. Weg van oorlog, weg van armoede. Bijzonder droevig nieuws, maar in de anonieme praatbarak van Facebook was dat aanleiding tot euforie. Terwijl de ene het op een geval van ‘eigen schuld, dikke bult’ stak, vroeg de ander wie de rekening van de poetsfirma zou gaan betalen. En zo ging het nog een stuk verder. De meest walgelijke commentaren wil ik u alvast besparen.

Hoewel ik besef dat zulke posts vaak aanleiding zijn voor idiote, domme – en in sommige gevallen ook illegale – commentaren van verzuurde mensen zonder gevoel van medemenselijkheid of gewoonweg van trolls, schrok ik enorm. Niet alleen omwille van de heftigheid van de commentaren, maar ook door het totale gebrek aan moderatie door de paginabeheerder. Zelfs de meest haatdragende boodschappen stonden al zeker een uur open en bloot onder het bericht. 

Nochtans heeft de pagina van het medium in kwestie een duidelijke gedragscode. Haatdragende boodschappen zijn not done, meldt die. En het debat moet in alle respect gevoerd worden. Omdat ik verbijsterd was door het gebrek aan het doen naleven van hun eigen code, vroeg ik aan het medium op Twitter om uitleg.

Tot op heden is die uitleg nog niet gekomen – en ik verwacht ook niet dat die nog volgt – maar toen de tweet trending werd, begon het blijkbaar toch wat te heet te worden en verwijderde de krant het bericht.

Commercieel interessant

Ik weiger te geloven dat daarmee de kous af is. Want net nu het migratiedebat weer in alle hevigheid woedt, wordt het tijd dat grote nieuwsmedia beseffen dat berichten die potentieel heftige discussies doen oplaaien, niet zomaar ongemodereerd kunnen blijven. Zeker niet op sociale media.

"Vanuit een commercieel standpunt zijn die berichten vaak interessant. In het algoritme van Facebook zorgt een heftige discussie namelijk voor een groter bereik"

Het is in de eerste plaats gevaarlijk dat zulk extreem gedachtegoed uren kan ronddobberen op Facebook. Ze getuigen evenzeer van geradicaliseerde gedachten als boodschappen van pakweg IS.

Uiteraard, vanuit een commercieel standpunt zijn zo’n berichten vaak interessant. In het algoritme van Facebook zorgt een heftige discussie namelijk voor een groter bereik. Ook al zijn die boodschappen haatdragend. Een groter bereik betekent potentieel meer clicks. Meer clicks betekent meer advertentie-inkomsten. En dus kan je maar beter even een tijdje meesurfen op een golf van walgelijke commentaren. Maar is dat het soort journalistiek waar je je brood mee wilt verdienen?

Verantwoordelijkheid

Ik besef dat journalisten in grote mediabedrijven door gebrek aan collega’s bijzonder weinig tijd hebben. Zeker om de zware fulltime taak van beheerder op zich te nemen. Maar: een echt debat organiseer je toch ook nooit zonder een moderator? En op een pagina met lezersbrieven wordt toch ook maar een selectie gepubliceerd? 

Laat ons ook eerlijk zijn: het financiële argument houdt eigenlijk geen steek. De grote mediagroepen in Vlaanderen maken mooie winsten. Meer dan genoeg om het debat onderaan posts respectvol te houden en meer dan genoeg om een fulltime moderator te kunnen betalen.

"Een echt debat organiseer je toch ook nooit zonder een moderator? En op een pagina met lezersbrieven wordt toch ook maar een selectie gepubliceerd?"

Sommigen zullen aanvoeren dat het verwijderen of modereren van haatboodschappen de verantwoordelijkheid is van het platform, van de grote machine Facebook. Maar computers zijn niet feilloos en wijzen mensen nooit op hun verantwoordelijkheid. Een nieuwsmedium kan dat wel. En zo denk ik niet alleen, ook Unia geeft aan dat media zelf de verantwoordelijkheid daarvoor dragen.

Ik heb in ieder geval schoon genoeg van een debat waarin eender wie door commercieel belang de kans krijgt om onze samenleving nog meer te verbitteren. En dus is het medium sinds maandag een volger kwijt. Want respect voor elkaar, ook al ben je nu voor of tegen, daar draait het voor mij om.


Dit artikel werd gepubliceerd door Apache op 22/06/2018

vorige volgende