De zevende editie van de ‘Week van de Fair Trade’ zit er weer op. Met een heel eigen interpretatie van het thema 'Extreme MakeOver' probeerde Oxfam jong Vlaanderen aan te zetten tot het kopen van meer fairtradeproducten. Want jongeren kopen weinig fairetradeproducten.

Hoewel het aantal klanten dat fairtradeproducten koopt elk jaar een beetje stijgt, is de groep jongeren die geregeld dergelijke artikelen koopt relatief klein. Het idee is nochtans bewonderenswaardig: boeren uit arme landen een eerlijke prijs geven voor de producten die ze verbouwen, zodat ze niet voor een hongerloon voor grotere bedrijven moeten werken. Een vorm van ontwikkelingssamenwerking waar iedereen beter van wordt: zij krijgen loon naar werk en wij krijgen originele producten waar geen kinderhandjes of uitbuiting aan te pas zijn gekomen.

Imago

Helaas kampt Fair Trade nog steeds met een imagoprobleem. De onmiddellijke associatie van 'de wereldwinkel' met 'geitenwollensokkendragers' is nog steeds groot. Nochtans is dat niet helemaal terecht. Er zijn de laatste jaren heel wat pogingen ondernomen om Fair Trade hipper en wat minder alternatief te maken. Afgezien daarvan weten de meeste mensen wel ongeveer waar Fair Trade voor staat, maar daar houdt het op. "De producten zouden beter verkopen als ze er meer reclame voor zouden maken, als de mensen wisten wat het doel er precies van is," zegt Jonathan Bartolomé (16).

Een ander probleem is dat de producten niet erg wijdverspreid zijn. In de meeste gewone supermarkten varieert het fairtrade aanbod van heel beperkt tot volledig onbestaande. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat veel jongeren niet gaan rondrijden om toch maar fairtradeproducten te vinden. Daarenboven zijn de eerlijke producten vaak duurder dan de 'gewone' variant, wat een flink aantal jongeren ervan weerhoudt om ze geregeld te kopen.

Jongeren en milieu

Toch is het niet zo dat jongeren iets tegen fairtradeproducten op zich hebben, integendeel. Ze vinden Fair Trade echt wel een goed initiatief. "Het is schrijnend hoe arme boeren worden uitgebuit, terwijl hun producten even goed zijn als die van een ander. Ze hebben gewoon de middelen niet om met grotere bedrijven te concurreren," vindt Inez Bruyneels (17).

Jongeren zijn ook niet zo milieu-onbewust als veel volwassenen wel denken. Ze zijn best bereid om iets te doen voor onze planeet, het moet alleen niet te moeilijk worden. Jonge mensen moeten zich met zoveel dingen tegelijk bezig houden, dat het vaak teveel gevraagd is om zich aan te sluiten bij organisaties als Greenpeace of Oxfam . Zolang het echter om kleine dingen gaat, is iedereen bereid om een steentje bij te dragen. Afval sorteren, met de fiets of het openbaar vervoer gaan, zuinig zijn met elektriciteit... en af en toe een lat fairtradechocolade kopen, gewoon in de supermarkt. De wereld verbeteren, kan ook met kleine dingen.

© 2008 – StampMedia – Noémie Six