Op 30 april stellen de jongeren van De Schoonmoeder aller Verkiezingen in het Vlaams parlement hun strijdpunten voor de komende verkiezingen voor. Eén van de thema’s die ze willen aanhalen is: hoe willen wij leren? “Je schooltijd is de belangrijkste periode in je leven.”

De jongeren werkten vanuit De Ambrassade aan hun strijdpunten, die ze woensdag in het Vlaams parlement voorstellen. “Je tijd in het onderwijs is toch de belangrijkste periode in je leven”, stelde een van de werkgroepen vast. Hun eerste strijdpunt is dan ook divers leren. Dat betekent rekening houden met leerlingen die ‘anders’ zijn.

Buitengewoon onderwijs

Ine (21) is laatstejaarsstudente orthopedagogie. Zij pleit voor een betere organisatie van het busvervoer voor leerlingen in het buitengewoon onderwijs. “Het leerlingenvervoer is een groot probleem”, vindt ze. “Kinderen zitten vaak twee uur lang op de bus. De begeleiders hebben ook een slecht statuut. Zo is er soms één begeleider voor een bus met veertig kinderen. Die hebben dan ook nog eens verschillende beperkingen en zijn van verschillende leeftijden. De scholen moeten betere afspraken maken en cursussen geven voor de begeleiders”, zegt Ine.

Een ander aspect is breed leren, met aandacht voor de meest uiteenlopende maatschappelijke thema’s. Hadewych (20) vindt dat er meer aandacht moet worden besteed aan holebi’s in het onderwijs, in het bijzonder in de kleuterklas. “Ik ben zelf holebi en ik merk dat er toch nog een taboe bestaat rond homoseksualiteit in het onderwijs. Daarom stel ik voor om er al in het lessenpakket van het kleuteronderwijs lessen over te voorzien. Ook in het lager onderwijs moet er meer aandacht aan besteed worden”, vindt ze.

Interactief leren

Jongeren willen ook op hun eigen manier leren. “Je moet studenten meer betrekken in de manier van lesgeven”, meent Wieke (25). Volgens haar weten jongeren niet genoeg over de Europese Unie. “Ik heb het gevoel dat ik in het secundair onderwijs te weinig over Europa geleerd heb. Vanuit de omgang met andere jongeren merk ik ook dat ze heel weinig weten over de EU”, zegt ze.

Wieke vertelt dat mensen nog te veel het gevoel hebben dat ze ver van de EU afstaan. “Het is nochtans het meest bereikbare instituut. We moeten jongeren een simulatie laten doen van hoe het werkt in de Europese regering. Daarvoor gebruiken we bijvoorbeeld het EuroWa!? EuroQuoi!?-spel”, aldus Wieke.

Ben je ook benieuwd naar het talent van deze jongeren? Kijk dan zeker op 30 april naar de uitzending van het evenement, te volgen op MNMOP12 en deredactie.be.

© 2014 – StampMedia – Stef Vananderoye


Dit artikel werd gepubliceerd door jongerenplaneet.be op 29/04/2014
Dit artikel werd gepubliceerd door allesoverjeugd.be op 29/04/2014