Gerenommeerde jazzfotograaf Jos “The Jazzman” Knaepen fotografeerde grote muzikanten als Toots Thielemans, Wynton Marsalis, Wayne Shorter,... Ondanks dat hij de zeventig reeds nadert, is hij nog steeds de huisfotograaf van Jazz Middelheim en Gent Jazz.

De interesse van Jos Knaepen voor fotografie en jazz vormde zich in zijn tienerjaren. In 1964 bezocht hij het legendarische Comblain-la-tour in Luik, waar onder meer sterren als Nina Simone, Chet Baker en Ray Charles hebben opgetreden. Dat festival wordt ook wel de moeder van de Europese jazzfestivals genoemd. Een jaar later vond de eerste editie van Jazz Bilzen plaats. Ook daar was Knaepen van de partij.

“Ik heb natuurlijk niet altijd jazz gefotografeerd. Ik heb gezocht naar wat ík interessant vond. Ik ben eerst sport gaan fotograferen voor kranten als Het Nieuwsblad. Op een bepaald ogenblik vroeg de redactie of ik op weekdagen ook algemeen nieuws kon doen. En daar kwam dan muziek bij en uiteindelijk ook jazz.”

Nieuwe generatie

“In jazz zijn er uiteraard nog een aantal artiesten die ik graag zou fotograferen. Maar door gebeurtenissen als 9/11 is er een aantal muzikanten dat niet meer wil vliegen. Stilaan verdwijnen er ook grote namen natuurlijk. De jongere generatie komt op en het ligt dus voor de hand dat ik die nieuwe generatie fotografeer.”

Knaepen vindt de popinvloeden binnen jazz interessant. “Zo krijg je als jazzliefhebber totaal andere muzikanten te zien. Mensen als Agnes Obel vallen bij mij in de smaak en ik wil die dan ook zeker fotograferen.”

Gewoon genieten

Zonder camera naar een concert gaan om van de muziek genieten, doet hij niet vaak meer. “Meestal ga ik naar concerten met de bedoeling te fotograferen. Wanneer er nieuwe muzikanten zijn die ik nog moet ontdekken, leg ik de camera na een tijdje toch aan de kant en dan ga ik genieten.”

Jazz-zanger Kurt Elling liet tot nu toe de meeste indruk na. “Je hebt een heel aantal muzikanten die gewoon heel erg in zichzelf keren. Zij willen zich concentreren en voorbereiden en gewoon met rust gelaten worden. En achteraf willen ze afkoelen. Elling daarentegen is heel vriendelijk en staat altijd klaar voor een praatje. Vorig jaar op Gent Jazz bijvoorbeeld liet hij me zijn manchetknoop zien. Daarin zat een kleine foto van zijn dochter.”

Het moment zien

“Wanneer de muzikanten zien dat ze met het publiek op één lijn liggen, voelen zij zich in hun element”, zegt Knaepen. “Dát moment probeer ik vast te leggen.” Tenslotte nog een beetje advies voor beginnende fotografen: “Je moet kijken en vooral zien. Iedereen kijkt, maar niet iedereen ziet.”

© 2014 - StampMedia - Sofia Smorscek; foto: Milou Verstappen 


Dit artikel werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad - Online op 14/08/2014