Ervaren journalisten bogen zich tijdens de Nacht van de Journalistiek in DE Studio over de toekomst van journalistiek en richtten zich specifiek naar jonge journalisten. Voor wie journalist wil worden, zijn het sombere tijden, zeggen velen, maar is dat ook zo? "Ik zie meer dan ooit kansen, die moeten gegrepen worden."

Op 31 januari vond de Nacht van de Journalistiek plaats in de Studio in Antwerpen. Verschillende journalisten brachten er hun visie op journalistiek vandaag en hoe ze de toekomst inschatten. Marc Coenen, voormalig nethoofd van Canvas, ziet “meer dan ooit kansen die moeten worden gegrepen.”

“Onbetrouwbare journalisten”

Het lijken moeilijke tijden voor een journalist, getuigen enkele gasten. Tim Verheyden- nu journalist bij VRT, vroeger vtm - meent dat "zes op tien mensen journalisten onbetrouwbaar vinden". Er wordt neergekeken op hen, zo klinkt het het, “maar er is altijd plaats voor nieuws”.

Vooral voor jonge journalisten is de toekomst onzeker, aldus Verheyden. "Het is een zeer moeilijke markt hier in België." Coenen is het met hem eens. "Maar het is mogelijk", vertelden beiden.

https://www.flickr.com/photos/stampmedia/sets/72157648319149343/

Een nieuwsbericht over de zoveelste bomaanslag werpt bij velen telkens weer de vraag op in wat voor wereld we leven. "Toch leven we in een zeer veilig land", nuanceert Verheyden. "Het is de taak van journalisten om nieuws op de juiste manier te brengen." Hij schetst vervolgens een voorbeeld van een school uit Halle die een uitstap naar Brussels afgelastte. Aanvankelijk leek het te gaan om angst voor terreur, maar de directeur van de school legde nadien uit dat de media de woorden in zijn mond hebben gelegd.

Vernieuwing

Het aanbod vandaag is enorm divers, duidt Coenen. “De Standaard en Vooruit (voorloper van De Morgen, nvdr.) zijn in het verleden zelfs failliet gegaan, maar zijn ze vandaag nog steeds terug te vinden tussen een grote keuze aan kranten. Bovendien maken de digitale platforms nieuws zeer bereikbaar."

Volgens Verheyden bestaan er verschillende vormen van journalistiek. “Sommige krijgen veel kritiek. Immersive journalism bijvoorbeeld, wordt eerder gezien als entertainment.” Maar Verheyden vindt deze vorm, waarvan 'Super Size Me' een voorbeeld van is, journalistiek.

“Bovendien bestaan er tools waarmee journalistiek hernieuwd of heruitgevonden kan worden”, vervolgt hij. Enkele voorbeelden hiervan zijn Vox en Timeline. Hij pleit voor meer ruimte voor artistieke invloed: "Meerdere kranten publiceren vaak hetzelfde artikel en journalisten zorgen in vele gevallen voor zowel tekst als foto, waardoor freelance fotografen minder aanbiedingen krijgen."

Journalistiek is ondernemen, meent Verheyden. "Je moet verhalen vertellen of uitleggen zonder ze uit de context te halen", stelt hij.

OOGST

Op de Nacht van de Journalistiek werd ten slotte ook een nieuw kunstmagazine gelanceerd, OOGST, met aandacht voor film, literatuur en beeldende kunst. Je kan er autobiografieën lezen en genieten van de rubriek Artist Pages, waarin een kunstenaar plek krijgt om te schrijven of tekenen.

De lancering op zich was zeer kunstzinnig met een kleine preview van de vier eerste edities. Ten slotte werd OOGST gedoopt.

© 2015 – StampMedia – tekst: Ange-Vanessa Nsanzineza, foto's: Milou Verstappen


Dit artikel werd gepubliceerd door Apen.be op 12/02/2015