Na slow cooking en slow traveling maakt onze samenleving, waarin alles maar beter snel gebeurt, kennis met slow shopping. Consumeren moet niet langer rap, veelvuldig en overbodig zijn. Daar speelt de nieuwe Scandinavisch geïnspireerde conceptstore Juttu helemaal op in.

Met 700 m² duurzame merken is Juttu een winkel met een verhaal. Dat zit hem dan meteen ook in de naam. Het Finse woord betekent verhaal of storytelling, een anekdote of een artikel in de krant. Dat verhaal wil maar al te graag komaf maken met het geitenwollensokkenimago van eco-fashion.

Sinds vrijdag 13 november kan het Antwerpse publiek terecht in de nieuwe winkeltelg op de Meir. De conceptstore is een vreemde eend in de bijt. Tussen alle fast fashion ketens is Juttu een redder van de mode-industrie. Die wil niet langer bekend staan voor vieze woorden als wegwerp en milieuvervuilend.

Niet alleen de modeliefhebber kan er zijn hart ophalen. Ook interieur- en foodfreaks kunnen er terecht voor biologisch, ecologisch en stylish verantwoorde aankopen. Dankzij de Scandinavische vibes, die duidelijk voelbaar zijn in de ruime winkel, zal de conceptstore niet enkel milieubewuste shoppers aantrekken maar ook toevallige voorbijgangers.

Glitter en geluk

Vandaag de dag krijgen herkauwde ideeën en concepten al snel de stempel van origineel. Maar Juttu verdient die stempel wel dubbel en dik. Naast een goed uitgewerkt concept komt de winkel iedere maand met een nieuw thema én bijhorend krantje, met de iets minder originele naam Juttugram. Deze maand gaat Juttu verzuring tegen met de slogan en bijhorende hashtag ‘Less Bitter More Glitter’.

Het zestien pagina’s tellende krantje zal dus maandelijks verschijnen en gratis op te halen zijn in de winkel. “Papierverspilling”, roept menig milieuactivist nu. Maar het gaat uiteraard om papier van verantwoorde herkomst en bovendien hoef je het helemaal niet weg te gooien. Zo ontvouwt het midden van de krant zich bijvoorbeeld tot een poster.

‘Do more of what makes you sparkle’ valt er te lezen op de poster uit de eerste editie van Juttugram. Grafisch vormgever Sanne Van den Oord leefde zich uit met gouden glitters om “een mooi, surrealistisch beeld te maken.” Een hand dat uit glitter komt gerezen, het is eens iets anders. Een ding is zeker: veel ecolovers kijken dagelijks naar die inspirerende woorden van ontwerpster Sanne en beseffen dat je geluk wel degelijk een klein beetje zelf kan maken.

Naast de enthousiaste woorden op de poster valt er veel meer te lezen in de krant. Zo geeft Juttu je in het decembernummer lifehacks, ofte tips voor dagdagelijkse taken, cadeautips en inpakmogelijkheden. En dat allemaal bovenop de interviews met designers en ontwerpers wiens spullen je uiteraard bij Juttu kan kopen.

Slow movement

De slow movement maakt – eindelijk! – haar intrede en daar probeert Juttu op haar manier een steentje aan bij te dragen. Het blijft wel een gek idee, een winkel die de boodschap meegeeft om minder en bewuster te kopen. In het geval van Juttu wil slow echter niet saai zeggen, maar eerder verantwoord. Consumeren moet dringend trager en veel minder gebeuren om de impact die mode heeft op het milieu terug te dringen. Welkom, slow movement.

© 2015 – StampMedia – Sien Wevers


Dit artikel werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad - online op 04/12/2015