Het Belgisch Instituut Voor de Verkeersveiligheid (BIVV) lanceerde op 16 november een Facebookapplicatie. Daarmee kan je je vrienden een gepersonaliseerd krantenartikel e-mailen, waarin staat dat zij zijn omgekomen bij een auto-ongeluk. Niet iedereen bleek opgezet met deze harde manier van communicatie.

De e-mails zorgden bovendien voor verwarring, waarna de BIVV besliste om de applicatie aan te passen. Nu wordt er onderaan het bericht duidelijk vermeld dat het niet om een echt krantenartikel gaat.

Vrienden wakker schudden

Maar wat vinden jongeren van deze campagne? Gebruiken zij de applicatie om hun vrienden wakker te schudden? En hoe zouden zij zelf reageren als ze een dergelijke e-mail zouden ontvangen?

Ahmet (24): “Als ik deze e-mail in de inbox van mijn vriendin zou tegenkomen, dan zou ik panikeren. Toch vind ik dit geen domme campagne, want ik zou wel voorzichtiger gaan rijden.”

Nathalie (22): “Ik vind deze campagne onnodig choquerend. Zeker als je zelf iemand verloren hebt in een verkeersongeval, moet dit hard aankomen. Ik zou de applicatie niet gebruiken om mijn vrienden te waarschuwen. Ik zeg het hen gewoon wanneer ze onverantwoord bezig zijn.”

Joke (19): “Het is zeker nodig dat sommige leeftijdsgenoten met de neus op de feiten gedrukt worden. Toch vind ik niet dat dit op deze manier moet. Als er strengere controles zouden zijn, waren deze campagnes niet meer nodig. Ik zou deze applicatie nooit gebruiken. Het lijkt wel alsof je iemand een ongeluk toewenst.”

Mathias (20): “Ik heb de applicatie zelf uitgetest. Ik vind het artikel dat je kan versturen vrij doorzichtig, dus ik weet niet of het gewenste effect bereikt wordt. Zelf zou ik het artikel nooit naar iemand versturen. Ik vind het ethisch onverantwoord en eigenlijk zijn het mijn zaken niet wat iemand anders achter het stuur doet. Ik denk dat het BIVV dit soort acties voert om meer aandacht te krijgen.”

Harde aanpak

Het BIVV is vooral gekend door zijn BOB-campagnes. Deze kennen we vooral als een positieve actie. De laatste tijd kiest het BIVV steeds meer voor de hardere aanpak, denk maar aan de ‘Kijk mama, zonder gordel’-campagne. Waarom?

Sofie Vandamme, woordvoerster van het BIVV: “De Facebookapplicatie is zeker niet negatief geïnspireerd. Studies tonen aan dat vooral jongeren van 18 tot 25 jaar betrokken zijn bij weekendongevallen. Wij willen via de applicatie de groepsdruk onder jongeren ombuigen naar een positieve groepsdruk. Soms is het voor jongeren ook heel moeilijk om persoonlijk kritiek te geven op iemands rijgedrag. Ze zijn bang dat dit de sfeer zal verpesten. Voordat wij de applicatie lanceerden hebben wij overlegd met een focusgroep die bestond uit jongeren. Zij vonden deze applicatie niet choquerend.”

Wie de applicatie zelf eens wilt uittesten, kan dit via deze link.

© 2011 - StampMedia - Helena Blyweert