Stad Leuven subsidieert de studentenbuspas, maar niet voor de mobiliteit van haar eigen jeugd. Lies Corneilli, ondervoorzitter van Jong Groen!, is verbaasd dat de stad de helft bijdraagt van de kosten. "Als het voor studenten kan, waarom dan niet voor alle Leuvense jongeren?" vraagt Corneilli zich af.
Als de onderwijsinstellingen de kosten zelf zouden dragen, dan valt er weinig op aan te merken. Maar waarom draagt de stad de helft bij voor het busvervoer van studenten en niet voor alle 12- tot 18-jarigen? En studenten die in Leuven wonen maar niet studeren, of werkende jonge mensen? De grootste zorg van onze jongeren is juist mobiliteit. Leuven voorziet wel een gratis buspasje tot 12 jaar, maar dan houdt het op. Nochtans beginnen juist 12- tot 18-jarigen zelfstandig naar de stad te gaan.
Bovendien geven sommige studenten aan dat ze studentenbus maar af en toe gebruiken. "Met de fiets ben je vijf keer sneller dan met de bus", vindt studente Charlotte De Metsenaere. "Ik gebruik de bus alleen om zware boodschappen te doen of om op het einde van de week terug naar Kessel-Lo te gaan waar mijn ouders wonen."
Een studente verpleegkunde aan de KHL wist ons zelfs te vertellen dat de buskaarten bij de KHL voor het grijpen liggen. Zelf heeft ze er drie die ze aan haar vrienden heeft uitgedeeld. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de studentenservice van de KHLeuven zich geregeld zorgen maakt over het stijgende gebruik van de buspas.
© 2011 - StampMedia - Jeroen Lemaitre
Dit artikel werd gepubliceerd door De Wereld Morgen op 13/10/2011